Tæpperekord på Trollrock

Hele seks av ti festivaldeltagere tæppet på Trollrock på Beitostølen i helgen.

Over 12.000 ville oppleve Trollrock på Beitostølen i helgen. Foto: Bård Bårdløkken.

Med over 12.000 mennesker innenfor festivalen ble det ble mye bra fjellrock og ikke minst salg av mat og drikke på de tre dagene Trollrock varte.

- Tæpping fungerte som en drøm i fjellheimen, og hele seks av ti festivaldeltakere tæppet kortet, sier festivalsjef Trond Rogne. De ferske tallene kommer fra Espos, selskapet som levererte betalingsløsninger til Trollrock. Både Esos og festivalsjefen er fornøyd med arrangementet.

- Betalingssystemet fungerte svært bra for oss oppi fjellheimen og det tok bort mye kø. Spesielt lettet det jobben for de 120 personene frivillige som jobbet på festivalen, sier Rogne.

Sparer ni sekunder
- At seks av ti velger å tæppe kortet  fremfor å betale ved å stikke kortet inn i terminalen, er ny rekord på en enkeltfestival. Vår erfaring er at på festivaler må det gå kjapt og mange steder er det frivillige som jobber. For hver gang en kunde tæpper kortet sparer man ni sekunder, fremfor å bruke pinkode eller chip, sier markedssjef Vegar W. Heir i BankAxept.

Heir mener at festivalopplevelsen blir bedre fordi folk får brukt mer tid på musikk og hygge fremfor å stå i kø.

- Folk synes det er enklere å tæppe kortet. De frivillige er også glade for den nye betalingsmetoden, fordi folk slipper å skjule pinkoden sin, og kjøpene gjøres fort unna, sier Heir.

Vekst av kontaktløse kort
Hver dag bruker de fleste nordmenn betalingskortet opptil flere ganger. Da flyttes penger fra en konto til en annen, og 8 av 10 kjøp gjøres i dag med BankAxept.I dag er 90 prosent av alle betalingsterminaler teknisk klargjort for å kunne håndtere kontaktløse betalinger.

Nå er det omtrent tre millioner kontaktløse bankkort med BankAxept i omløp i Norge. Innen utgangen av 2018 er det ventet at dette vil øke til fire millioner.

- Vi forventer at veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner vil fortsette med økt styrke, og at flere utsalgssteder vil aktivere sine betalingsterminaler for kontaktløs betaling, sier han..

-Tæpping fungerte som en drøm for oss, sier festivalsjef Trond Rogne. Foto: Bård Bårdløkken.
Tæpping sparer både kunder og frivillige for mye tid. F.v. Erling Sperrle, Knut S. Lien og Malin S. Steensrud. Foto: Bård Bårdløkken.