Tæpperekord på 16. mai

Aldri har så mange nordmenn betalt med kontaktløse BankAxept-kort på èn dag. Den 16. mai tæppet vi betalingskortet fra BankAxept 682 570 ganger, viser ferske tall fra Vipps.

Når også beløpsgrensen økes fra 200 til 400 kroner, slipper du å taste PIN-kode like ofte som før. Tæpping med kort blir trolig mer vanlig enn å sette kortet inn i terminalen og taste PIN-kode, ifølge Vipps. (Foto: NTB/Scanpix)

16. mai er dagen da betalingskortene våre gikk rykende varme. Det ble tæppet 682 570 ganger med betalingskortet til en samlet verdi av 144 000 000 kroner, viser tall fra Vipps. Snittbeløpet per transaksjon ble på 211 kroner.

- På 16. mai er det mye folk ute på restauranter, handlesteder og kafeer. Tæpping med kortet er svært tidsbesparende for dem som jobber bak kassene, og ikke minst kundene som får en bedre handleopplevelse, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps.

For hver gang folk tæpper betalingskortet fra BankAxept sparer de i snitt 9 sekunder. Det betyr mye for omsetningen i butikker og serveringsteder som lever av kjappe kjøp.

Også på nasjonaldagen ble det tæppet mye. Tallene viser ti ganger flere transaksjoner sammenlignet med  17. mai 2018. På 17. mai  handles det mer is, burgere, pølser og brus, og snittbeløpet var på 164 kroner.

I kø for fastfood
Hos Burger King, som er en del av Umoe Restaurants, har de i lang tid hatt kontaktløs betaling ved kassene. Kjeden med 80 restauranter er i sterk vekst og er alltid ute etter å finne nye og gode betalingsløsninger for sine gjester.

Archie Atienza, daglig leder på Burger King Karl Johans gate, driver en av Norges travleste Burger King restauranter. På nasjonaldagen var det fullt trøkk.

- I år var det sol, så da gikk is-salget helt strålende. Men vi solgte også mange burgere og mye mineralvann. Det er store folkemasser på Karl Johan på 17. mai, og vi var godt bemannet for å ta oss av gjestene. Ettersom gjestene våre kan tæppe kortet, får vi bedre flyt både foran og bak kassen, sier Atienza.

På Burger King er det nær 10 prosent som betaler med kontanter, mens resten betaler med bankkort.

Økt beløpsgrense
Tæpping av kortet  har endret betalingsvanene i både eldre og yngre aldersgrupper. Fra 1. april valgte Vipps, i samarbeid med bankene, å heve beløpsgrensen fra 200 til 400 kroner for når man må taste PIN-kode

- I løpet av 2019 har bankene byttet ut alle tradisjonelle bankkort med kort som har innebygget kontaktløs funksjon. Når også beløpsgrensen økes fra 200 til 400 kroner, slipper du å taste PIN-kode like ofte som før. Tæpping med kort blir trolig mer vanlig enn å sette kortet inn i terminalen og taste PIN-kode, sier Kjærnes i Vipps.

Daglig leder Archie Atienza hadde en travel dag på jobb 17. mai. (Foto: Maren Synnevåg, MSL Norge)