Taekwondoutøvere på medaljejakt i Budapest

Regjerende europamestere Nina Bansal fra Tveita Taekwondo Klubb og Joachim Wien fra Elvebyen Taekwondo Klubb kommer rett fra treningssamling i utlandet for å delta i det prestisjefylte ungarske mesterskapet i taekwondo mønster.

Nina Bansal klar for Budapest                  Foto: Carl Celius / Photo Nordica
Nina Bansal klar for Budapest Foto: Carl Celius / Photo Nordica

Det åpne ungarske mesterskapet arrangeres i Budapest neste helg. Nina og Joachim har tidligere levert sterke prestasjoner i Budapest. I fjor deltok de ikke, men de vant gull både i 2015 og 2014. I 2013 deltok bare Nina Bansal og vant sølv. I 2012 og 2011 deltok begge og vant gull.

Nytt rekrutteringslag deltar

I år er det dette mesterskapet ekstra spennende sett med norske øyne: For første gang skal Joachim Wien ha med seg det nye norske rekrutteringslaget på et internasjonalt mesterskap. Det satses nå målbevisst på taekwondo mønster i Norge, og Joachim Wien er i tillegg til å være toppidrettsutøver også trener for rekrutteringslaget som ble etablert i april.

- Vi har noen svært spennende kadetter og juniorutøvere som er utrolig strukturerte og målbevisste. Disse ønsker vi nå å teste på stevnet i Budapest, sier rekrutteringstrener Joachim Wien i Norges Kampsportforbund.

Norge stiller med følgende utøvere i Budapest:

Nina Bansal, Tveita Taekwondo Klubb, klasse senior – 40 år

Joachim Wien, Elvebyen Taekwondo Klubb, klasse senior – 30 år

Kristine Ulfsnes, Tong Ir. Taekwondo Klubb, klasse kadett – 14 år

Sune Østli, Sangrok Kwan Idrettslag, klasse junior – 17 år

Tuva Kjødnes, Ski Taekwondo Klubb, klasse junior – 17 år

Ayla Bonsak, Hamar Taekwondo Klubb, klasse junior -17 år

Rikke Heggedal, Hamar Taekwondo Klubb, klasse – 30 år

Haakon Svee Eriksson, Nittedal Taekwondo Klubb, klasse – 30 år

Trung Hung Le, Larvik Taekwondo Klubb, klasse – 30 år

Julie Fjeld, Hwa Rang Drammen, klasse – 30 år

Tran Se Buorn, Chonkwon Vestli Taekwondo Klubb, klasse senior – 50 år

Alle de norske utøverne skal konkurrere lørdag 7. oktober.

I taekwondo konkurreres det internasjonalt i kamp og mønster. I mønster konkurrerer man mot hverandre ved enkeltvis å fremføre et innøvd program med taekwondoteknikker. Det konkurreres i forskjellige klasser, avhengig beltegrader, alder og kjønn. Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

Etablering av rekrutteringslaget :

Nina Bansal klar for Budapest Foto: Carl Celius / Photo Nordica
Joachim Wien klar for Budapest                  Foto: Carl Celius / Photo Nordica
Joachim Wien klar for Budapest Foto: Carl Celius / Photo Nordica