Taekwondoparet vant gull i Belgia

Taekwondoparet Nina Bansal fra Oslo, men som konkurrerer for Stjørdal Atletklubb, og hennes landslagskamerat Joachim Wien som konkurrerer Hwa Rang Team i Drammen imponerte i stort i det åpne belgiske mesterskapet i taekwondo mønster som ble arrangert i Hasselt med over 200 deltakere fra hele Europa.

Nina Bansal og Joachim Wien vant gull i klassen par. I Individuell klasse kom Nina Bansal sølv. Danmark vant klassen, mens Sveits og Nederland kom på en delt tredjeplass. Joachim hadde en liten feil i sin individuelle klasse, men sikret seg en bronsemedalje. Sveits vant klassen, mens Spania kom andre plass.

Det å vinne gull i dette mesterskapet er en stor prestasjon for hele europaeliten deltok, sier Sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund.

Tidligere i år har taekwondoparet vunnet gull i det åpne britiske mesterskapet, og gull i det åpne spanske mesterskapet. Neste store mesterskap er Østerrike Open i juni før de reiser på treningssamling til Sør-Korea som oppkjøring til VM som arrangeres i Peru i september. I fjor ble de de europamestere

I taekwondo konkurreres det internasjonalt i kamp og mønster.

Mønster: Utøvere konkurrerer mot hverandre ved enkeltvis å fremføre et innøvd program med taekwondoteknikker. Konkurransen er oppdelt i beltegrader, alder og kjønn. Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

Kamp: Utøverne konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for kvinner og menn. Det konkurreres tre runder av to minutter. Den som får inn flest treff på motstanderen, alternativt knock-out, vinner kampen. Det er to internasjonale forbund. ITF som praktiserer semikontakt og WTF som praktiserer fullkontakt. Det er WTFs konkurranseform som står på OL-programmet.

Norges Kampsportforbund (NKF) er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.