Ta jegerprøven nå!

Har du planer om å bli jeger og delta i høstens jakt, og kanskje også bringe skogens beste råvarer hjem til bordet? Da må du ta jegerprøven nå! Norges Jeger- og Fiskerforbund har oversikten over kurs i hele landet.

Hvert år reiser 150.000 nordmenn ut på jakt i skog og fjell. Hjem kommer de med ryper og harer, elg og hjort, og bedre kortreist, økologisk og velsmakende kjøtt skal du lete lenge etter! Ikke rart at mange ønsker å bli jegere. De siste årene har vi sett en gledelig økning i antallet som tar jegerprøven. I 2017 var det 12.801 personer som besto jegerprøven. 26,8 % av dem var kvinner.

Enkelt å ta jegerprøven
Vi har oversikten på over 200 jegerprøvekurs som arrangeres av lokalforeninger i  NJFF, som du kan delta på. Den oversikten ligger tilgjengelig her: www.jegerprøven.no
På denne siden kan du enkelt finne en fylkesvis oversikt over jegerprøvekurs, slik at du finner et kurs i nærheten av der du bor. Du kan ta jegerprøven fra det året du fyller 14 år.

Jakt er stort i Norge
Per i dag er det 493.000 personer registrert i jegerregisteret. Dette er altså personer som er godkjente jegere. 150.000 av disse reiser på jakt hvert år. Rundt en tredjedel jakter småvilt, og rypa er det viktigste småviltet. En tredjedel er storviltjegere, som jakter elg, hjort, rådyr eller villrein. Den siste tredjedelen jakter begge deler. Det har skjedd en positiv utvikling i antallet kvinnelige jegere de siste år.Hver 7. person i jegerregisteret er nå en kvinne.

Dette er jegerprøven
I Norge er det er et krav for å bli jeger at du har bestått jegerprøven. Først må du gå et jegerprøvekurs som strekker seg over 30 timer, fordelt på ni obligatoriske samlinger. Kurset avsluttes med en eksamen i kommunal regi, der minst 40 av 50 spørsmål skal besvares riktig.
På jegerprøvekurset lærer du om viltforvaltning, våpen, viltarter, sikker og human jaktutøvelse mm. Det er en teoretisk utdannelse som sikrer en nødvendig og god grunnkunnskap, men neppe gjør deg til en fullbefaren jeger. Det tar mange år å komme dit, og underveis tilbyr vi i Norges Jeger- og Fiskerforbund en rekke jaktkurs, trening på skytebaner og tilbud om opplæringsjakter.