Ta inneklima på alvor

Det er grunn til en kraftig advarsel på etterslepet av rengjøring av ventilasjon spesielt i offentlig bygg, borettslag og sameier. Det vi oppdager er alarmerende. Dette uttaler daglig leder i KTV Group Kennet Nilsen.

Man tenker kanskje ikke over at ventilasjonsrør er noe som trenger vedlikehold. Sannheten er at disse trenger rengjøring hvert 5-7 år. I rørene bygger det seg opp mye støv, smuss og bakterier, og dette er med på å redusere ventileringen, altså det som skal holde selve bygget friskt.

En annen viktig faktor er brannfare. Brann kan spre seg gjennom ventilasjonen, spesielt om det er brennbart materiale i form av støv/smuss.

Kanskje det folk merker best etter rens er inneluften. Inneluften oppleves ofte som merkbart bedre. Det finnes eksempler på boligblokker hvor typiske luftveissykdommer gikk drastisk ned etter rens. Borettslagenes styrer konkluderte med at manglende rengjøring var den direkte årsaken.

Ventilasjonsrør er som regel skjult i tak og vegger, og de færreste ser inn i rørene. Dette er gjerne hovedårsaken til at folk ikke har fokus på rengjøring. SINTEF og Byggforsk har utarbeidet anbefalinger på rengjøring, men disse anbefalingene er fortsatt lite kjent for folk flest. En klar anbefaling fra disse er også rens hvert 5-7 år.

Nye boliger i dag bygges nesten100% tette, og ventilasjonssystem er eneste mulighet for lufting. I disse boligene er det ekstra viktig med rengjøringsrutiner. Reduksjon på bare luftgjennomstrømning på 10%, kan få store konsekvenser med skader i bygg og dårlig inneklima. Og kan du unngå en forkjølelse eller halsbetennelse, så er vel ikke det en bakdel heller. Det er viktig at folk blir opplyst om dette.

Vi ser alt for ofte at ventilasjon ikke har vært renset på 10-15 år. Hadde beboerne sett hva vi finner i rørene ville de tapet igjen rørene, og heller åpnet vinduene, fremfor å tilføre luft igjennom ventilasjonsrørene.

KTV Group driver innen vedlikehold i offshore, industri og eiendom, og det er på eiendom vi ser de verste sakene. Ofte og heldigvis tegner våre kunder vedlikeholdsavtaler når de selv ser hvordan tilstanden var innvendig i rørene deres. Skitne rør vil de unngå i fremtiden.

Verstingene her er de offentlige. I 2013 renset vi mange skoler etter Arbeidstilsynet ville stenge skolene ned på grunn av dårlig inneluft. Det vi fant var skremmende, og det verste vi har sett til nå.

Vårt viktigste budskap etter utført arbeid, var at kommunen fikk inn rutiner på rengjøring. Dette var ikke fokus for kommunen desverre, og man må forvente at de samme problemene er tilbake om 10-15 år.

Dette er svært trist for elevene som blir sittende i et dårlig inneklima, og en ekstra regning for skattebetalerne når følgeskadene kommer.

Rådet er enkelt rens hvert 5-7 år.

God jul.

KTV Group ble stiftet i Norge i 1992 av gründer Kennet Nilsen. Selskapet har bygget solid kompetanse innen vedlikehold til olje, gass og eiendoms sektorene. KTV Group er i dag tilstede i flere verdensdeler, og vi kan tilby verdensomspennede tjenester.