Ta en «feriesjekk» før du reiser bort

11.7.2017 08:33 | Sector Alarm

Sommerferien er tradisjonelt høysesong for innbrudd. Dessverre er det aldri mulig å gardere seg helt mot innbrudd, men med noen enkle grep kan man redusere risikoen betydelig. Uansett om du skal være borte i flere uker eller bare over helgen kan det være lurt å ta en «feriesjekk» av boligen. Det er aldri hyggelig å komme hjem og oppdage at det har vært uvedkommende på besøk.

Få boligen til å se bebodd ut

For å avverge boliginnbrudd, bør det se ut som om dere er hjemme. Sector Alarms anbefaling er blant annet å la smårot ligge fremme, sett på radioen, ha lys med sensor og huske å slå på alarmen.

-Det kan også være smart å samarbeide med naboen om vanning og tømming av postkassen, sier kommunikasjonssjef Sissel Eckblad i Sector Alarm. -Kast gjerne litt søppel i søppelkassen deres også, dermed blir det ikke så tydelig at naboen ikke er hjemme. Det kan også være en ide å låne bort parkeringsplassen på gårdsplassen til naboen når du er bortreist.

Ta gjerne en «feriesjekk» av boligen før du reiser bort – vi anbefaler Sector Alarms «Ti råd» for boligsikring i sommer:

1. Lås vinduer og dører
  2. Skjul verdifulle gjenstander
  3. Stopp post og aviser. En overfylt postkasse er en direkte invitasjon til tyver.
  4. Fjern stiger og liknende
  5. Gjør en avtale med naboen slik at dere passer på hverandres boliger. Plenen bør klippes og blomstene vannes.
  6. Husk å variere belysningen. Det kan du gjøre med SmartPlugger, klokkebryter eller fotoceller.
  7. Ha forsikringsgodkjente låser på ytterdører og spesielt utsatte vinduer.
  8. Monter forsikringsgodkjent alarm.
  9. Bruk et fotoapparat eller et videokamera og lag en oversikt over verdigjenstandene dine. Merk dem. Lagre bildene dine. Oppbevar de mest verdifulle gjenstandene i bankboks.
  10. Husk å koble fra og stenge gassflasken til grillen. Plasser gjerne gassflasken i en låst garasje

Se også: http://sectoralarm.no/emagasin/boligsikring/

Økt sikring med ny sjokksensor

Vi lanserer i disse dager en ny sjokksensor som også inkluderer en magnetkontakt. Tradisjonelle magnetkontakter utløser alarmen først når døren eller vinduet er brutt opp. Sjokksensor oppdager, og hjelper å forhindre innbrudd, før det skjer. Magnetkontaktene føler vibrasjon fra uønskede inntrengere – det være seg om de forsøker seg med hammer, bor eller brekkjern – det betyr at alarmen utløses, at man blir advart og at reaksjonen kommer raskere. I tillegg vet vi at utløst alarm skremmer bort tyvene.

Sjokksensoren kan også kobles mot Smartpluggen slik at lyset kan aktiviseres.

• Sjokksensorer utløser alarmen allerede før tyvene kommer seg inn
  • Sector Alarm får varsel om innbruddsforsøk, før det skjer, og kan igangsette en rask og riktig reaksjon
  • Med sjokksensoren kan kunden simuler at de er hjemme, ved å aktivere lys i boligen, når vibrasjon registreres.

Daniel Stock: Født uten ski på beina30.5.2017 18:17Pressemelding

Det heter seg at Nordmenn er født med ski på beina. Det er så visst ikke tilfelle for Vadsøgutten Daniel Stock. Nordlendingen som primært begynte å gå på ski fordi han ønsket å forbedre utholdenhet og styrke i forbindelse med crossykkelkjøringen. Etterhvert ble han bedre og bedre i skisporet. I 2007 havnet han «plutselig» på pallen under et nord-norsk mesterskap i Alta, og først fra den dagen ble det fullt fokus på langrenn.