KLP

​Ta en dekksjekk før du kjører på glatta

Del

Vasker du dekkene jevnlig, er bilen bedre rustet på glattisen.

Etter regn og nattefrost er det nå isføre på mange veier i landet. Speilhålke og skitne vinterdekk er en farlig kombinasjon. Synes du at bilen har dårligere veigrep enn normalt, kan løsningen være svært enkel og billig.

- Uten regelmessig vask blir dekkene såpeglatte. Dette gjelder særlig om vinteren, når dekkene utsettes for både veisalt, slaps og asfaltstøv. Både piggdekk og piggfrie dekk blir nærmest polert av saltingen, slik at de ikke lenger har godt feste, sier Thomas Nilsen, seniorrådgiver i KLP Skadeforsikring.


Grundig vask

Ønsker du å vaske dekkene grundig en gang iblant, finnes det flere typer dekkrens å få kjøpt for en billig penge som fjerner vegsalt, asfaltpartikler, tjære og olje.

- Vær klar over at disse avfettingsmidlene kan gjøre dekkene dårligere på sikt. Noen av dem inneholder sterke kjemikalier, og etter flere gangers bruk kan kjemikaliene ødelegge gummien i dekket. Den tørker ut og blir hardere. Jo hardere et dekk er, jo dårligere veigrep får det, forklarer Nilsen.


Det enkleste er ofte best

- Hvis du er flink til å vaske hele bilen jevnlig, så får du skyllet av det verste fra dekkene også. Da trenger du ikke vaske bare dekkene så ofte, legger han til.

Hans anbefaling er derfor å lage til en enkel blanding med lunkent såpevann, gjerne med Zalo. Er vannet for varmt, kan gummien i dekkene bli hardere. Det raskeste er å sprute blandingen på dekkene med en spruteflaske. Etterpå må dekkene spyles godt.


Gammel gummi bør byttes

En annen faktor som kan gjøre gummien på dekkene hard og veigrepet dårligere, er alderen på dekkene. Alderen kan du finne ut av ved å se på DOT-merkingen på siden av dekket. Står det for eksempel 1213, betyr det at dekket er produsert i uke 12 i 2013.

- Er dekkene blitt seks år, er det på tide å vurdere utskifting. Men før det har gått så lang tid må du kontrollere at dekkene oppfyller lovkravene til mønsterdybde. Om uhellet er ute når du kjører, og årsaken ligger i for liten mønsterdybde, risikerer du at erstatningen blir helt eller delvis avkortet, sier Nilsen.

Vinterdekk skal ha minimum 3 mm mønsterdybde, mens minste tillatte mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 millimeter. NAF anbefaler imidlertid 4 mm på vinterdekk og 3 mm på sommerdekk.


Lurt å vite om dekk:

  • Bilfører har ansvar for at bilen har godt nok veigrep på glatta. Det handler ikke bare om å ha bra nok feste opp bakkene mot hytta, man skal også kunne stoppe før krysset i bunnen av bakken på vei ned.
  • Kontroller lufttrykket i dekkene ofte, ikke minst før du drar på tur med stor oppakning i bilen.
  • Når feriebilen er tungt lastet, endres kjøreegenskapene fra den vanlige turen til og fra jobb.
  • Gummien på dekkene holder seg myk lengre hvis dekkene lagres mørkt og tørt.


For mer informasjon, kontakt Thomas Nilsen, seniorrådgiver i KLP Skadeforsikring AS

E-post: thomas.nilsen@klp.no, mobil 908 67 121

Nøkkelord

Bilder

Om KLP

KLP
KLP
Postboks 400 Sentrum
0103 Oslo

55 54 85 00http://www.klp.no
Kommunal Landspensjonskasse (KLP) er Norges største livsforsikringsselskap. Selskapet leverer pensjons-, finans- og forsikringstjenester til kommuner og fylkeskommuner, helseforetak og til bedrifter både i offentlig og privat sektor, og til deres ansatte. KLP-konsernet har en forvaltningskapital på 527 milliarder kroner.

Følg saker fra KLP

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra KLP på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra KLP

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom