Nordic Garden

Ta de små sneglene nå!

Nå er sneglene kommet. I de fleste hagene rundt om i landet kan du derfor se små brunsnegler på 2-4 centimeter. – Bruk naturlige nematoder for å fjerne sneglene mens de ennå er små og ikke rekker å legge opp til 400 egg hver seg, sier snegleekspert i Nordic Garden, Hege Giske.

For å unngå en hage full av snegler er det viktig å fjerne problemet tidlig i sesongen og før de legger eggene sine. Privatpersoner og nabolag over hele landet går nå sammen om å bli kvitt snegleproblemet ved hjelp av nematoder. - Det er lurt å jobbe sammen, understreker Giske.

– Da snegler er kannibaler spres nematodene av seg selv og stammen utryddes gjennom den naturlige utryddingsmekanismen, forklarer Giske videre, produktansvarlig for landets ledende sneglemiddel med naturlige nematoder, Nemaslug. Oppgaven nå, tidlig i sesongen, er å få flest mulig snegler til å spise nematoder og vi anbefaler to ulike metoder å mate dem på, ølmetoden og Åtemetoden, avslutter Giske.

Ølmetoden: Ta en isboks og lag hull i sidene. Dekk bunnen med Lecakuler. Fyll opp med cirka en desiliter øl blandet med Nemaslug. Sneglene kommer inn i boksen og drikker det infiserte ølet. Etterpå forlater de boksen fulle av nematoder og vil naturlig dø i løpet av kort tid. Deretter blir de spist opp og nematodene tar livet av den nye sneglen. Enkelt, renslig og effektivt.

Åtemetoden: Samle rester av frukt og grønnsaker i en bøtte. Tilsett Nemaslug og bland godt. Blandingen legges i små hauger på steder der sneglene trives. Sneglene spiser åte, blir infisert og dør. Denne metoden er nyttig om hele nabolaget går sammen om sneglekampen der man kan legge ut åte på større områder.

FAKTA / Visste du dette om brunskogsneglen?

• Brunskogsnegl ble første gang funnet i Norge i 1988.
  • Som voksen er brunskogssneglen alltid ensfarget, og utstrakt måler den 70-150 mm.
  • Brunskogsnegl har normalt en ettårig livssyklus. Eggene legges i grupper på 20-50 egg i små jordhuler og andre skjulesteder.  En god sneglesesong kan fostre opp til tre generasjoner.
  • At brunsneglen er tvekjønnet og kan legge opptil 400 egg?
  • De små sneglene stikker seg bort om vinteren i jordhuler, steinhauger og komposthauger, og neste vår blir de aktive igjen når temperaturen stiger til over 5 varmegrader.
  • Du kan forebygge snegleinvasjon ved å holde hagen ryddig. Rak bort løv og fjern annet hageavfall hvor sneglene trives.

For mer informasjon, kontakt:

Nordic Garden: 333 81 810 / gartner@nordicgarden.no

Produktansvarlig for Nemaslug, Hege Giske: 918 07 971

Les mer på:
www.sneglekampen.no

Facebook.com/sneglekampen

Bilder

Snegleekspert i Nordic Garden, Hege Giske.

Om Nordic Garden

Nordic Garden
Borgeskogen 4
3160 Stokke

33 38 18 10http://www.nordicgarden.no/

Nordic Garden er leverandør av et bredt sortiment av hageprodukter til de store landsdekkende hagesentrene og byggevarekjedene i Norge.

Følg saker fra Nordic Garden

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nordic Garden på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nordic Garden