Ta action før det brenner!

Høsten nærmer seg med innekos, stearinlys og fyr på peisen, men høsten er dessverre også årstiden der antall boligbranner vanligvis øker kraftig. Vi minner derfor om at man med enkle grep selv kan bidra til økt brannsikkerhet - i god tid før man tenner levende lys og fyrer i peisen.

Bare i fjor døde 54 personer i boligbrann og så langt i år har 24 mennesker mistet livet i boligbrann. De fleste dør i egen bolig. Mange tragiske ulykker kunne ha vært unngått om vi hadde fulgt grunnleggende og enkle råd om brannsikring. I følge brannvesenet har hele 25 prosent av alle boliger røykvarslere som ikke fungerer tilfredsstillende.

33 personer reddet fra røykfylte hus

Ferske tall for årets åtte første måneder bekrefter at boligalarm med brannvarsling redder liv og reduserer risikoen for uønskede hendelser. Så langt i år har Sector Alarm rykket ut og reddet hele 33 personer som sov i røykfylte hus.

Totalt i hele 2014 hjalp vi ut 34 personer som sov i røykfylte hus, noe som er over 60 prosent flere enn i 2013. Økningen har sammenheng med at stadig flere installerer boligalarm tilknyttet en alarmstasjon, i tillegg opplever vi at flere og flere sovner fra mat på komfyren.

Hvert sekund teller

-Våre alarmoperatører mottar hver dag mange signaler. God teknologi, lang erfaring og profesjonell bemanning sikrer at vi raskt kan gi en riktig reaksjon til kundene, sier administrerende direktør Viggo Skeisvoll i Sector Alarm.-Ikke glem hybelleiligheten, det er like viktig med sikring der. Har du en boligalarm med brannvarsling har du også en brannalarm som igangsetter et reaksjonsapparat som kan være til hjelp ved redning.

Tips for et brannsikkert hjem

Hvis ulykken er ute og det skulle begynne å brenne, gjelder det å gjøre de riktige tingene raskt og i riktig rekkefølge. All erfaring viser at det nytter å trene på dette. Mange liv og store verdier har blitt reddet fordi de involverte var drillet på hvordan de skulle opptre ved en hendelse. Involver hele familien og fortell hvorfor det er viktig å ha brannøvelse. Fortell om røykvarsleren og hvorfor den vil begynne å pipe.

De vanligste årsakene til boligbranner er ofte i sammenheng med at vi lager mat eller tenner opp i peisen. En annen vanlig årsak er overoppheting og el-feil i elektriske apparater.

Vi anbefaler alle å følge Sector Alarms tips for en tryggere hverdag:

• Sørg for at du har riktig og godkjent utstyr for brannvarsling og brannslukking
  • Ta bort brennbart materiale som ligger i nærheten av åpen ild
  • Slukk levende lys når du forlater rommet
  • Bruk oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel kun når du er våken og tilstede i boligen
  • Få gjennomført en kontroll av det elektriske anlegget i boligen fra tid til annen
  • Flytt lysestaker unna gardiner og se til at de har brannsikre dekorasjoner
  • Lokaliser tilgjengelige rømningsveier ved brann
  • Gjennomfør brannøvelser jevnlig hjemme
  • Skru alltid på din boligalarm og la Sector Alarm passe på din bolig

For flere nyttige tips: http://www.sectoralarm.no/kundeservice/gjor-din-hverdag-tryggere/