Syv av ti vil endre taximonopolet
I en fersk undersøkelse gjennomført av Respons på vegne av Uber, sier 70 prosent av respondentene i Oslo og Akershus at de ønsker en endring i dagens taxiordning. Av de som svarer de har brukt Uber, er det kun to prosent som mener tradisjonell taxi leverer en bedre tjeneste.Over 1000 mennesker mellom 18 og 84 år deltok i undersøkelsen.
Carl Endresen, norgessjef i Uber, mener markedet er overmodent for utvikling, og at forbrukerne ønsker billigere tjenester.
– Vi har ikke kommet til Norge for være slutten for norsk taxinæring. Tvert om er vi kommet for å tilby norske forbrukere bedre og billigere transportmuligheter. Hvis det tradisjonelle taxisystemet endres for å gi billigere og bedre tjenester, mener vi at det er forandring til det bedre. Faktisk er vi glad i konkurranse fordi det også forbedrer Uber og tjenestene våre, sier Endresen.
Problemet ligger i regelverket
Forbrukerrådet, Konkurransetilsynet, det regjeringsoppnevnte Delingsøkonomiutvalget og EFTAs overvåkningsorgan (ESA) har alle konkludert med at dagens lovverk hindrer fri konkurranse og innovasjon i persontransportnæringen.
– Det er i lovverket selve problemet ligger. Regelverket ikke har utviklet seg i tråd med den teknologiske utviklingen. Det er flere som fokuserer på skatteproblematikk, men faktum er at dette ikke er noe problem hverken teknologisk eller prinsipielt. Selvsagt skal våre partnersjåfører betale skatt, sier Endresen.
– Uber ønsker å bli regulert. Derfor har vi i lang tid hatt god dialog med skattemyndighetene for å sikre at alle våre sjåfører bidrar tilbake til samfunnet. Vi støtter kravet til kjøreseddel, og krever at våre partnersjåfører har god vandel og forsikring. Vi ønsker også å jobbe med partene i arbeidslivet for å finne gode løsninger for mennesker som jobber i delingsøkonomien, sier Endresen.
Om undersøkelsen
Undersøkelsen ble utført av Respons Analyse, på vegne av Uber, i perioden 31. mai til 7. juni 2017. Antall respondenter var 1048 personer i aldersspennet 18-84 år.
For ytterligere informasjon, kontakt:
Carl Endresen
General Manager i Uber Norge
Mobil: 986 15 023
carl.endresen@uber.com
Nøkkelord
Kontakter
Carl Endresen
General Manager i Uber Norge
Mobil: 986 15 023
carl.endresen@uber.com
Om Uber
Ubers visjon er å skape muligheter ved å sette verden i bevegelse. Vi startet i 2010 for å løse et enkelt problem: Hvordan få tilgang til en kjøretur ved å trykke på en knapp? Mer enn 15 millioner kjøreturer senere bygger vi produkter for å flytte folk nærmere der de vil være. Ved å endre hvordan mennesker, mat og ting flytter seg gjennom byer, er Uber en plattform som åpner verden for nye muligheter.
Følg pressemeldinger fra Uber
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Uber på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Uber
Uber-appen lanseres i Drammen – Elvebyen blir den sjette norske byen hvor Uber er tilgjengelig9.8.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Uber utvider sitt tilbud i Norge. Fra 9. august blir mobilitetstjenestene UberX tilgjengelig for reisende i Drammen. Ubers lansering er et svar på den betydelige økningen i etterspørsel i norske byer.
Det rareste folk glemte igjen under en reise via Uber27.4.2023 14:10:00 CEST | Pressemelding
En slektnings aske, en machete og et dukkehode var blant tingene folk glemte igjen etter en reise via Uber, ifølge Uber Lost & Found Index 2023
Uber lanseres i Tromsø - blir Ubers nordligste lansering i verden15.3.2023 09:00:00 CET | Pressemelding
Uber utvider sitt tilbud i Norge og er nå tilgjengelig i fem norske byer. Fra 15. mars blir mobilitetstjenestene UberX tilgjengelig for reisende i Tromsø. Lanseringen er en milepæl for Uber, ettersom Tromsø blir den nordligste lanseringen av Uber-appen i verden. Ubers lansering er et svar på den betydelige økningen i etterspørsel i Tromsø.
Nå kan du bestille reinsdyrslede med Uber1.12.2022 07:15:00 CET | Pressemelding
I jul blir det mulig å bestille sledetur med reinsdyr via Uber-appen i Lappland, Finland.
Det rareste folk glemte igjen etter en reise via Uber i fjor3.6.2022 10:03:11 CEST | Pressemelding
En skilpadde, en gagball og en vedovn var blant ting folk meldte savnet etter en reise via Uber i fjor, ifølge selskapets Lost & Found Index for 2022.