Sykler fra Norge til Paris for å samle inn penger til barn og ungdom med kreft

6.7.2017 07:30 | Barnekreftforeningen

Lørdag 8.juli, sykler over 150 syklister fra hele Norge til Paris for å samle inn penger til Barnekreftforeningen. Veldedighetslaget, Team Rynkeby, samles utenfor Rikshospitalet kl 10.00 for felles avreise. Turen er over 1200 kilometer lang, og målet er å samle inn 7,5 millioner kroner til kreftforskning hos barn og ungdom.

De engasjerte mosjonssyklistene har jobbet hardt i et helt år for å gjøre seg klare til den lange sykkelturen. I tillegg til hard trening bruker de fritiden sin på å samle sponsorer. Team Rynkeby Norge er en del av et Nordisk veldedighetssykkellag som totalt består av 1700 syklister og 450 hjelpere i seks land. I fjor donerte Team Rynkeby 76,9 millioner kroner til kampen mot barnekreft. Av dette gikk 5,7 millioner til Barnekreftforeningen i Norge og har muliggjort at nye forskingsprosjekter allerede er i gang.

Team Rykeby Norge har i år fått enda et lokallag, og stiller sterkere enn noen gang med fem lag fra Oslo, Østfold, Bergen, Nord-Norge, og Rogaland. Sammen har de store ambisjoner om å nå målet sitt. De skal samle inn 7,5 millioner kroner til forskning på kreft hos barn og ungdom. Utgiftene for turen betaler de selv, dermed kan alle inntektene Team Rynkeby samler inn gå direkte til formålet.

Ingen barn skal dø av kreft
Hvert år dør 50 norske barn av kreft, noe som gjør kreft til den hyppigste medisinske dødsårsaken blant barn og ungdom. Det er behov for en målrettet forskningsinnsats på området, fordi ingen barn skal dø av kreft! Team Rynkeby er Barnekreftforeningens største bidragsyter, og veldedighetsslaget har donert betydelige midler til kampen mot barnekreft. Nå vil Barnekreftforeningen heie heltene av gårde fra Rikshospitalet.

Felles avreise 8.juli
Lagene sykler sjarmøretapper fra sine hjemsteder før de samles på Rikshospitalet for en felles avreise lørdag 8.juli. Før avreisen på Rikshospitalet blir det taler, musikalske innslag, is, og innslag med buktaler, Erik Mogeno. Lagene sykler i syv etapper og ankommer Paris 15.juli. Barnekreftforeningen og andre støttespillere ønsker Team Rynkeby lykke til på ferden, og har stor tro på at vi sammen kan nå målet om å bekjempe barnekreft.

Lars Espen Hansen
Country Manager for Team Rynkeby Norge
leh@team-rynkeby.com

Team Rynkeby:
Er et veldedighets sykkellag stiftet i 2002 da den danske juiceprodusenten Rynkeby foods A/S skulle sykle til Paris for å se avslutningen av Tour de France.
Team Rynkeby består av 1700 syklister fordelt på 344 lokallag fra Norge, Danmark, Sverige, Finland og Førøyene. Pengene går til barn og unge med kreft. Alle syklistene forplikter seg til å samle inn penger via sponsorer gjennom året. Alle som er med på arrangementet er frivillige. Turen fra Norge til Paris er ca 1200 kr og sykles i syv etapper.

Barnekreftforeningen:
Barnekreftforeningen er en frivillig, landsdekkende organisasjon som har som formål å være en pådriver ovenfor myndigheter og sykehus for å bedre forholdene og rettighetene for barn og ungdom med kreft og deres familier. Barnekreftforeningen driver informasjonsvirksomhet om kreft hos barn ovenfor familier, barnehager, skoler og andre, i tillegg til å samle inn penger til forskning på barnekreft.

Det umulige valget16.11.2016 06:00Kronikk

Skal jeg være der for mitt syke barn, eller jobbe for å sikre familiens økonomi? Når barn eller ungdom plutselig og uforutsett får en livstruende sykdom, blir livet snudd på hodet for hele familien. Kreft hos barn og ungdom er en slik sykdom. Den forholder seg verken til arbeidstider eller familiesituasjon. Kreften blir din nye jobb. En jobb som ikke følger rutiner, en jobb som innebærer kriser og stadig uro og som krever styrke, omsorg og kunnskap. Regjeringens lovforslag om endring av pleiepenger rammer barn og ungdom med alvorlig sykdom hardt, da foreldre får være mindre tilstede.

Samlet inn 110 170 kroner til Barnekreftforenignen ved å krabbe Lillestrøm- Larvik30.9.2016 16:01Presseinvitasjon

Fredag 30.09 blir det fest på Gardemoen til ære for alle krabberne til Ove Øderud. Da han tapte et veddemål måtte han krabbe distansen Lillestrøm-Larvik (ca. 130 km) dersom Leicester vant Premier League - noe de som kjent gjorde. Med seg på veien fikk han mange gjestekrabbere, som alle har bidratt til å samle inn penger til Barnekreftforenignen. I dag leverer de sjekken på 110 170 kroner.