Sykepleierforbundet bekymret for luftambulansen

Norsk Sykepleierforbund vil med dette uttrykke dyp bekymring for situasjonen som har oppstått i luftambulansetjenesten.

Situasjonen som har oppstått kan ikke komme overraskende på helseministeren. I lang tid har det fra ulikt hold blitt fremført bekymring for pilotmangel som følge av det forestående skifte av operatør for flytjenesten.

- Pilotmangelen som vi nå ser er varslet lenge, og er en konsekvens av valget som ble gjort i forbindelse med anbudsprosessen, sier forbundsleder Eli Gunhild By.
Det er flere måneder siden Sykepleierforbundet ga uttrykk for bekymring når det gjaldt bemanningssituasjonen som følge av valg av ny operatør for ambulanseflyene. Det er oppsiktsvekkende at Helse- og omsorgsdepartementet først nå ser ut til å ha kommet på banen.

-Med det bosettingsmønsteret vi har i Norge er luftambulansetjenesten avgjørende for å sikre et likeverdig helsetilbud til befolkningen, uansett hvor man bor og har sitt virke, sier forbundsleder Eli Gunhild By.

Norsk Sykepleierforbund forventer at helseministeren tar nødvendige grep for å sikre at luftambulansetjenesten fortsatt kan gi et godt tilbud til befolkningen.
Norsk Sykepleierforbund har i dag skrevet brev til Helseminister Bent Høie der det uttrykkes bekymring for det svekkende tilbudet som avtegner seg i luftambulansetjenesten.

Kommunikasjonssjef Arvid Libak, 908 80 518