Sykepleier tapte i Høyesterett – NSF krever opprydding

Høyesterett har tolket bort fortrinnsrett til utvidet stilling for sykepleiere.

Etter å ha vunnet frem i tvisteløsningsnemnda, tingretten og lagmannsretten, tapte sykepleier Solveig Brattgjerd i Høyesterett. Høyesterett har i dag slått fast at sykepleiere ikke kan kreve fortrinnsrett til en del av en stilling.

- Høyesteretts forståelse gjør at sykepleiere ikke lenger kan kreve rett til full stilling med loven i hånd. Det Likestillingsombudet, Norsk Helse- og Sosialforbund og Norsk Sykepleierforbund ba om i 2002, og som vi har ment Stortinget vedtok, har Høyesteretts flertall nå tolket bort. Høyesteretts forståelse innebærer at sykepleiere har svært begrenset mulighet til å oppnå full stilling, sier forbundsleder Eli Gunhild By i Norsk Sykepleierforbund.

Formålet med fortrinnsretten var å redusere uønsket deltid og var et viktig likestillingspolitisk virkemiddel.
- Helse- og omsorgssektoren er kvinnedominert og har et stort innslag av deltidsstillinger. Uønsket deltid er noe både politikere, arbeidsgivere og arbeidstakere er enige om skal reduseres. Vi vil ta initiativ overfor lovgiver for å få plass igjen en fortrinnsrett som gir deltidsansatte den rettigheten både partene i arbeidslivet og Tvisteløsningsnemnda har lagt til grunn, sier By.

Flertallet i Høyesterett mener også at Tvisteløsningsnemndas vedtak ikke er bindende.
- Nemnda er blitt redusert til et rådgivende organ uten betydning. Dette har ikke vært lovgivers intensjon. Norsk Sykepleierforbund forventer at departementet umiddelbart rydder opp, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund.

Litt mer om bakgrunnen for saken her:

Her kan du finne Høyesteretts avgjørelse i sin helhet:

Kommunikasjonsrådgiver Tore Bollingmo, 92 84 01 77

Eldre i Oslo blir prioritert i kommunens budsjettforslag27.9.2017 14:58Pressemelding

I forslag til neste års budsjett i Oslo foreslås det en økning i antall årsverk i hjemmetjenesten og i sykehjemmene. - Jeg forventer at dette vil føre til økt antall sykepleierstillinger både i sykehjemmene og i hjemmetjenestene, sier Line Orlund, fylkesleder i Norsk sykepleierforbund i Oslo (NSF Oslo). Orlund sier videre at endelig får tjenestene til de eldre et kompetanseløft som forbundet har etterlyst i flere år.