Sykehusstreiken går inn i sin tredje uke

21.9.2016 11:04 | Akademikerne

Sykehusstreiken som startet 7. september går nå inn i sin tredje uke. - Vi er forberedt på en langvarig konflikt. Da hjelper det å ha en samlet fagbevegelse og sterk støtte fra befolkningen i ryggen, sier forhandlingsleder Rune Frøyland i Akademikerne helse.

Streikearrangement i Oslo, 10. september 2016

- På den ene siden sier Spekter at deres krav om individuelle arbeidsplaner er begrunnet i Helsedepartementets bestillinger i oppdragsbrevene til sykehusene. På den annen side vil Helsedepartementet hverken bekrefte eller avkrefte dette. Det skaper en fastlåst situasjon. Jeg vil nå på det sterkeste oppfordre sykehusdirektører og departementet om å avklare seg imellom slik at vi kan få bevegelse i konflikten, sier Frøyland.

I går kom nyheten om at en undersøkelse som avisen Dagens Medisin har gjennomført i befolkingen, viser at over 80 prosent av dem som har tatt stilling til streiken, støtter Akademikerne. Tidligere har en samlet fagbevegelse som representerer 1,1 millioner arbeidstakere, uttrykt sterk støtte til Akademikernes kamp for kollektive arbeidsplaner.

- Den sterke støtten er en voldsom vitamininnsprøytning for oss. Folk skjønner hva denne streiken handler om og at dette er en konflikt som angår oss alle. Det inspirerer de 500 medlemmene som nå er i streik ved 12 sykehus over hele Norge, sier Frøyland. Fredag går ytterligere 35 leger og psykologer ved tre sykehus ut konflikt.

- Sykehusdirektørene og helseministeren må være forberedt på en krevende situasjon i sykehus i lang tid fremover. Både vi og de andre arbeidstakerorganisasjonene, ser på Spekters forsøk på å fjerne kollektive arbeidstidsordninger som et angrep på den norske modellen. Dette forskyver styrkeforholdet fra felleskapet til arbeidsgiver på en uakseptabel måte. Det bekrefter også toneangivende arbeidslivsforskere, sier Frøyland.

Forhandlingsleder Rune Frøyland, Akademikerne helse, mob. 450 30 522
Pressekontakt Knut E. Braaten, Legeforeningen, mob. 980 47 951