Swedavia velger Nokas på Arlanda

Nokas har fått oppdraget med å levere sikkerhetskontrolltjenestene på Stockholm Arlanda Airport. Den prestisjefylte avtalen starter opp 1. februar 2017 og har en verdi på ca. SEK 2 milliarder over kontraktsperioden på inntil 7 år. Avtalen omfatter sikkerhetskontroll av både passasjerer og bagasje på hele flyplassen.

Det er Swedavia som nå har tildelt kontrakten til Nokas etter at det ble utlyst en ny anbudsrunde i vinter. Swedavia som er heleid av den svenske staten, eier, driver og utvikler et nettverk av ti svenske flyplasser, deriblant Arlanda. Arlanda er Sveriges største flyplass og er et viktig nav både for Stockholmsregionen og Skandinavia.

Konsernsjef i Nokas, Heine Wang uttaler:
- Vi takker for tilliten som Swedavia nå viser oss. Sammen med Swedavia skal vi legge vekt på kvalitet, effektivitet og trygghet for de reisende. Vår evne til å omstille oss og være nyskapende i tjenesten vår vil bli viktige suksessfaktorer i årene fremover. Den nye avtalen sikrer rundt 800 arbeidsplasser i Stockholmsregionen og er med å befeste vår posisjon i det svenske markedet.

VD i Nokas Security AB, Anders Lönnebo uttaler:
- Vi er veldig glad for å ha blitt tildelt oppdraget. Dette er et stort og prestisjefylt oppdrag som er helt på linje med Nokas strategi om å vokse videre i det svenske markedet. Nokas har siden 2008 levert tilsvarende tjenester på Oslo Lufthavn (Gardermoen), og vi skal ta med oss de gode erfaringene vi har fra leveransen på Gardermoen hvor vi har lykkes med å kombinere service og sikkerhet på høyt nivå med veldig gode resultater.

Säkerhetsdirektör Swedavia, Mats Paulsson uttaler:
- Sikkerhetskontrolltjenesten på Stockholm Arlanda Airport er det største oppdraget i Sverige i sitt slag. Vi føler oss veldig trygge på at Nokas, med all sin erfaring med sikkerhetskontrollen på Gardermoen, nå blir vår nye samarbeidspartner. Sikkerhet er et viktig fokusområde for alle våre flyplasser, og vi jobber hele tiden målbevisst for å garantere våre reisende trygghet og service.

For mer informasjon kontakt:

Konsernsjef i Nokas, Heine Wang, telefon +47 91 56 48 88
VD Nokas Security AB, Anders Lönnebo, telefon +46 70 673 45 59