Sverre Bjertnæs åpner høstsesongen hos Galleri Fineart.

Sverre Bjertnæs’ åpner torsdag 29. august sin første retrospektive grafikkutstilling. Utstillingen vil gi en helhetlig presentasjon av kunstnerens grafiske produksjon fra han gikk i lære hos Nerdrum tidlig på 1990-tallet og frem til hans kritikerroste museumsutstilling på Haugar i år.
Tre figurer i en revolusjon

Sverre Bjertnæs’ grafiske produksjon kjennetegnes, som kunstnerskapet forøvrig, av eksepsjonelt godt håndverk og et mangfold av teknikker og kunstneriske uttrykk.

Bjertnæs refererer gjerne til sine arbeider som en fragmentert «strøm av bilder» med spor og referanser fra eget liv, såvel som populærkulturen og kunsthistorien.

Grafikk fra 1995 til 2019

Den retrospektive utstillingen strekker seg fra 1995 til 2019 med sentrale verk som Back on Boogiestreet, Delirium, Jacques Rigaut og Rainbow Crucifixion til Skulptur ved havet og det nyeste grafiske verket Tre figurer i en revolusjon. Utstillingen vil også inneholde et utvalg helt nye monotypier samt håndkolorerte serigrafier i storformat.

Rusmytologi

Motivene Back on Boogiestreet ble laget under Bjertnæs’ studieopphold i Nederland 2002-04. Tittelen refererer til Leonard Cohens sang ved samme navn, og var begynnelsen på Bjertnæs’ billedmessige fortelling om rusmytologi. Dette temaet fulgte Bjertnæs gjennom flere utstillinger, og koblingen mellom rus, kunst ogmytologi resulterte i flere store utstillinger. I teksten til Cohen valgte Bjertnæs å se dyrkningen av utenforskap og følelsen av å miste fotfeste.

Vi ser frem til å presentere Sverre Bjertnæs’ konsekvente streben etter endring og fornyelse av det grafiske formspråket gjennom hans 27 år lange karriere som kunstner.

Tre figurer i en revolusjon
Back on Boogiestreet
Rainbow Crucifixion

Stolte og begeistret presentere Galleri Fineart utstillingen "Save Me." Torsdag 8. november fylles galleriet med helter og skurker fra Eivind Blakers tegneserieverden.5.11.2018 13:19:36 CET | Pressemelding

Eivind Blaker er sterkt influert av amerikansk kultur fra han som barn ble sugd inn i en tegnet verden av helter og antihelter via tv, film og tegneserier fra bladkiosken hjemme på Stathelle. Da som nå, var han mest opptatt av det visuelle og han har alltid ønsket å forsterke uttrykket og gi det tegnede mediet enda mer liv!