Svenssonprisen til Norsk Folkehjelp-partner

Den sørafrikanske fagforeningen CSAAWU tildeles Svenssonprisen. – En viktig anerkjennelse, sier Henriette Killi Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

– Vi gratulerer vår partner CSAAWU som tildeles Svenssonprisen. Det er en viktig anerkjennelse av deres utrettelige innsats for arbeidernes rettigheter, sier Henriette Killi Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Fagforeningen CSAAWU får støtte fra Norsk Folkehjelp og Fellesforbundet gjennom partnerorganisasjonen The Trust for Community Outreach and Education (TCOE) og organiserer arbeidere på vingårder. Arthur Svenssons internasjonale pris for faglige rettigheter deles ut av Svenssonstiftelsen og er på 500 000 kroner.

– Da vi snakket med CSAAWU like etter at de hadde fått nyheten var de nesten i sjokk. Det å bygge relasjoner med skandinaviske forbrukere og fagforeninger har vært veldig viktig for dem, ettersom mye av vinen som produseres på gårdene hvor de jobber havner i hyllene på Vinmonopolet, sier Kathrine Raadim, leder for utlandsavdelingen i Norsk Folkehjelp.

Vant frem med krav

I fjor gjennomførte CSAAWU 14 uker med streik ved Robertson Winery i Western Cape-regionen. I kjølvannet av dokumentaren Bitre druer, som ble vist på NRK Brennpunkt i fjor høst, kom sørafrikanske myndigheter på banen, og CSAAWU vant frem med noen av sine krav.

– De gjennomførte undersøkelser og fant at samtlige vingårder bryter med arbeidernes grunnleggende rettigheter. Mange landarbeidere har ikke tilgang til rent drikkevann, og de jobber med farlige sprøytemidler uten beskyttelsesutstyr. Mange tjener så lite at de sulter, sa Deneco Dubé fra CSAAWU da han besøkte Norsk Folkehjelp i Oslo i vinter.

Da streiken ble avsluttet var det med en klar ambisjon om å fortsette forhandlingene med gårdseierne for å bedre bo- og arbeidsvilkårene.

– Vi er imponert over hva CSAAWU har fått til og vil støtte dem videre i deres arbeid. Svenssonprisen er et symbol på internasjonal solidaritet som i dette tilfellet kan gjøre stor forskjell og bidra til at CSAAWU kan styrke organisasjonen og innsatsen, sier Westhrin.

Fakta om CSAAWU (The Commercial, Stevedoring, Agricultural and Allied Workers Union)

• Fagforening for landarbeidere dannet i Robertson–området i Western Cape-regionen i Sør-Afrika.
  • Ble grunnlagt i 2006 for å kjempe mot de grufulle forholdene mange av Sør-Afrikas landarbeidere jobber og lever under.
  • Bare 4 prosent av Sør-Afrikas landarbeidere er organisert, og de har historisk hatt det laveste lønnsnivået i landet.
  • Det er vanlig at arbeiderne bor på gårdene hvor de jobber, og botilbudet er i mange tilfeller av svært lav standard.

Henriette Killi WesthrinGeneralsekretær