Svensk arkitekt bygger Kebony-hus i Stockholm-forstad

En halvtime utenfor Stockholm, i det lille tettstedet Ekerö, ligger en naturperle av et hus mellom furutrærne.

KEBONY-HUS I SKOGEN: Da husbyggeren skulle velge materiale var det viktig at det var naturlig treverk med karakter som tåler vær og vind. Foto: Gustaf Svanberg

Her bor arkitekten Matthew Eastwood, som til daglig jobber i arkitektfirmaet Tengbom, med kone og to barn. Familien ønsket å bygge et hjem i naturskjønne omgivelser, uten å «trenge seg på».

- Ideen var å plassere huset så forsiktig som mulig i de skjøre omgivelsene, og la huset smelte naturlig inn blant trær, berg, mose og blåbærlyng, forteller Matthew.

Et hjem hvor naturen har hovedrollen

Huset er på 170 m2, og består av 3 soverom, 2 bad og en stor stue med med åpen kjøkkenløsning. Spisestuedelen har glassvegger på begge sider, slik at en kan se tvers igjennom deler av bygget fra utsiden. Mye naturlig dagslys og utsikt til skogen rundt er et gjennomgående trekk i hele huset, og bygger på arkitektens visjon om å omfavne skogen som en del av hjemmet.

Matthew visste fra dag én av prosjektet at han ønsket treverk som kledning, men å finne et naturlig materiale som oppfylte alle praktiske, etiske og estetiske krav var ikke bare enkelt.

- Eksteriøret er inspirert av furuskogen rundt tomta, så da vi skulle velge materiale var det viktig at det var naturlig treverk med karakter som tåler vær og vind, påpeker han.

Vedlikeholdsfritt materiale

Familien ønsket seg i tillegg et vedlikeholdsfritt materiale, ettersom de ikke vil male eller behandle huset med kjemikalier som kan påvirke naturen.

- Med disse kriteriene falt valget lett på Kebony, sier Matthew. Det var rett og slett ingen leverandører som kunne måle seg på kvalitet, utseende og miljøhensyn.

Miljøvennlig teknologi

Norske Kebony er behandlet med en miljøvennlig og patentert teknologi som forbedrer treets cellevegger og gir det egenskaper tilsvarende løvtre (hardwood), med maksimal hardhet, holdbarhet og optimal dimenssjonsstabilitet. Denne unike prosessen gir også Kebony-treverk det karakteristiske utseendet som blir vakrere med årene.

Matthew mener mange glemmer å vurdere hvordan treet eldes når de velger treverk til utendørs kledning.

- Nettopp det er noe vi falt for ved Kebony, at det leveres med en varm og eksotisk brunfarge, som sakte, men sikkert glir over i en sølvgrå skala. Det er noe poetisk ved at treverket lever og utvikles sammen med hjemmet og menneskene som bor der.

Imponerte fagbransjen

Dennis Hedenskog fra byggmegleren Leadme bisto Matthew og entreprenøren i byggeprosessen, og var tidlig imponert over det ambisiøse, selvdesignede prosjektet, og særlig valget om å benytte et naturlig tremateriale som kledning.

- Kebony som materiale var veldig godt å arbeide med, men vi er først og fremst svært fornøyd med det estetiske resultatet, forteller han.

Et hus til beundring

Etter at huset ble ferdigstilt har Matthew og familien fått mange henvendelser fra folk som er nysgjerrige på husets trebekledning.

- Dette er virkelig et hus som blir lagt merke til, og selv forbipasserende stopper opp og spør hvilket treverk vi har benyttet. Det er nesten ingen som kan tro at det er naturlig furu, og at det attpåtil er helt vedlikeholdsfritt. Da forteller jeg dem om den norskutviklede Kebony-teknologien, smiler den fornøyde huseieren.

Kebony er et miljøvennlig treverk i høy kvalitet, som ikke krever vedlikehold utover vanlig rengjøring. Kebony har dokumenterte gode egenskaper for en rekke forskjellige bruksområder, særlig mye brukt til terrasse og fasadekledning.

Teknologien bak Kebony® er en miljøvennlig og patentert trebehandlingsprosess utviklet i Norge. Denne prosessen forbedrer egenskapene til treet ved hjelp av en bio-basert væske. Prosessen gir treets cellestruktur en permanent endring med de ypperste egenskaper og en dyp brunfarge som kan sammenlignes med eksklusive tropiske tresorter.