Svekket tro på det grønne skiftet

Kun fire av 10 tror Norge vil ha flere oljejobber enn grønne jobber i 2030.

Det viser resultatene av en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på vegne av Agder Energi. Det er en økning på ni prosent fra i fjor på samme tid. Dermed har nordmenn blitt svekket i troen på det grønne skiftet.

I den samme undersøkelsen kommer det frem at halvparten av de spurte ikke tror fornybar har erstattet fossil innen 2040. Også her er det flere som tror oljealderen vil fortsette enn i fjor, da kun fire av ti mente det samme.

– Det tegner et mer dystert bilde for generasjonen som kommer etter oss. I høst kom FN med sin bekymringsverdige rapport, og det kan være liten tvil om behovet for en rask og omfattende energiomstilling. Mange ser nå at det likevel går for sakte, og frustrasjonen knyttet til det har vi blant annet sett fra barn som streiker for klimaet, sier Tom Nysted, konsernsjef i Agder Energi.

Kraftselskapet står bak undersøkelsen, som er gjort i forbindelse med Agder Energis årlige konferanse, som i år tar for seg hvordan den oppvoksende generasjonen vil leve og bo når de flytter hjemmefra.

– Vi ser nå en storstilt elektrifisering i hele Europa, og fra vårt perspektiv i kraftbransjen går utviklingen faktisk raskere enn vi hadde trodd for bare noen år siden. Likevel er det en betydelig oppgave vi står overfor, og neste generasjon forventer at vi lykkes, fortsetter Nysted.

I undersøkelsen, som bare er stilt til personer mellom 16 og 88 og derfor ikke favner de yngste, kommer det også frem at fire av 10 ønsker at Norge skal slutte å produsere olje og gass innen 2040. Blant menn er det kun tre av 10 som ønsker dette, mens halvparten av de spurte kvinnene ønsker en avvikling av olje- og gassnæringen.