Svalbards dramatiske historie i ny bok

Norges største utenrikspolitiske kupp noen gang er at Svalbard ble norsk i 1920. I nesten 100 år har øygruppen både vært Norges arktiske smykke og en kilde til problemer og konflikter. Nå presenteres Svalbards dramatiske historie i en ny bok. Og forfatteren hevder at de kommende tiårene kan bli minst like dramatiske.

Per Arne Totland. kaldfront.

I dokumentarboken Kaldfront – konfliktområdet Svalbard gjennom 100 år beskriver forfatter Per Arne Totland de mange dramatiske episodene, der tonen mellom Moskva og Oslo til tider har vært direkte fiendtlig. Det har også vært hendelser der begge land har vært svært nær å sette inn soldater i konflikten. Den gjensidige mistenksomheten, ulik forståelse av Svalbardtraktaten og svak norsk håndtering har flere ganger gjort at selv ganske banale hendelser ble storpolitikk og konflikt.

- Slik er det fortsatt i forholdet mellom Russland og Norge på Svalbard. Den økte økonomiske interessen for Arktis og den nye spenningen mellom Russland og Vesten gjør at Svalbards strategiske betydning er større enn noen gang tidligere, sier Per Arne Totland.

Omfattende etterretning
Kaldfront Konfliktområdet Svalbard gjennom 100 år beskriver hvordan både Sovjetunionen, senere Russland, og Norge helt siden 1920-tallet har drevet omfattende etterretning for å finne ut mest mulig om andre lands agenda og virksomhet på Svalbard. Gjennom denne virksomheten har både Sovjetunionen/Russland og Norge gjennom historien utfordret Svalbardtraktaten.

Norge har gradvis strammet grepet
De første 50 årene etter at Svalbard ble en del av Norge, var øyene nærmest uten norsk styring. Dermed kunne den andre staten med aktivitet på Svalbard stort sett gjøre som den selv ville. De siste 40 årene har Norge gradvis strammet grepet om Svalbard, både gjennom lovgivning, styrket forvaltning og økt bosetting.

- Grepet er også strammet gjennom at Norges forståelse og praktisering av Svalbardtraktaten har endret seg, skritt for skritt de siste 40 årene. Man kan gjerne si at den norske svalbardpolitikken har gått fra vingling og usikkerhet til selvsikkerhet, sier Per Arne Totland.

Russland gjennomfører ny oppbygging
I boken beskrives hvordan Sovjetunionens fall påvirket den russiske tilstedeværelsen på Svalbard. Da Sovjetunionen kollapset i 1991, bodde det dobbelt så mange sovjetere som nordmenn på Svalbard. De neste årene forsvant over 80 prosent av russerne og ukrainerne fra Svalbard. Nå gjennomfører Russland en ny oppbygging av sin virksomhet på øygruppen.

- Det største konfliktpotensialet ligger likevel ikke på land, men på havet omkring Svalbard, sier Totland. Norge står alene i synet på at fiskevernsonen ved Svalbard og kontinentalsokkelen omkring øyene er rent norsk, og dermed ikke omfattes av Svalbardtraktaten, som utgjør en åpen dør for resten av verden til Arktis. - En selvsikker norsk svalbardpolitikk gjør at Norge vil møte store utfordringer her. Derfor er det viktig å forstå Svalbards særegne historie og politikk, sier Per Arne Totland.

Arrangement i dag kl 1300 på Cappelen Damm:

PER ARNE TOTLAND, forfatter av boken "Kaldfront - Konfliktområdet Svalbard gjennom 100 år", intervjues av ERIK WOLD.

Samtale mellom ANNIKEN HUITFELDT (Ap), FRANK BAKKE-JENSEN (H) og PER ARNE TOTLAND om svalbardpolitikk i et internasjonalt perspektiv.
Ordstyrer: ERIK WOLD.

Kontakt forfatter:
Per Arne Totland kan kontaktes på telefon 900 21 900.

Per Arne Totland. kaldfront.
Per Arne Totland. Foto:_Anna-Julia_Granberg_BLUNDERBUSS