Svak utvikling i norsk økonomi og uro i finansmarkedene påvirker Olav Thon Gruppen i liten grad

10.9.2015 09:41 | Olav Thon Gruppen

Olav Thon Gruppen hadde en god utvikling i første halvår, og konsernet oppnådde et resultat før skatter på 925 millioner kroner.

Thon Hotel Rosenkrantz Bergen

Skandinavias ledende kjøpesenteraktør
Olav Thon Gruppen har i dag 107 kjøpesentre i eie og forvaltning, og er den største kjøpesenteraktøren både i Norge og Sverige. Butikkomsetningen i konsernets kjøpesentre i Norge og Sverige var i første halvår 33 milliarder kroner.

Økt leieinntektsnivå i eiendomsporteføljen
Årlig leieinntektsnivå i eiendomsporteføljen har i første halvår økt med 90 millioner kroner til 4.650 millioner kroner og ledigheten ved halvårsskiftet var 2 %.

Thon Hotels med høyere rompriser og beleggsprosent
Økt gjennomsnittlig rompris og beleggsprosent førte til at «Inntekt per tilgjengelig rom» i Thon Hotels økte med 4 % fra første halvår i fjor.

Godt resultat i første halvår
Konsernets driftsinntekter økte med 11 % til 4,6 milliarder kroner, mens resultat før skatter utgjorde 925 millioner kroner.

- Vi er relativt godt fornøyd med «rikets tilstand i første halvår», sier konserndirektør finans Arne B. Sperre .

- Den svake utviklingen i norsk økonomi og uroen i finansmarkedene påvirker oss relativt lite og første halvår preges av en omsetningsvekst på kjøpesentrene og i konsernets leieinntekter. Selv etter at vi har valgt å gjennomføre en omfattende modernisering av eiendomsporteføljen, presenterer konsernet et av de aller høyeste halvårsresultatene noensinne, sier konserndirektør finans Arne B. Sperre.

Les halvårsrapporten for 2015 her eller last den ned under vedlegg.

Thon Hotel Rosenkrantz Bergen
Olav Thon Gruppens hovedkontor ved Jernbanetorget.

Stenersgata 2

Olav Thon Gruppen eier eller forvalter ca. 100 kjøpesentre i Norge og 12 i Sverige. I 2015 var den totale butikkomsetning 62,5 milliarder kroner og 11,5 milliarder (svenske) kroner i de svenske sentrene.

Siden 2005 har Gruppen bygget og solgt over 1.500 boliger, hovedsakelig i Oslo og Akershus. Gruppen har ca. 1.150 boliger for utleie i Oslo-området, og er dermed en av de største aktørene i Oslo-markedet.

Thon Hotels er en av Norges største hotellkjeder med 11.610 rom fordelt på 78 hoteller i Norge, Belgia og Rotterdam. Thon Hotels er med 1.500 rom en av de største hotellaktørene i Brüssel.

Olav Thon Eiendomsselskap ASA ble etablert i 1982 og selskapet har vært børsnotert i Oslo siden 1983. Årlig leieinntektsnivå er fra 1983 økt fra 27 millioner kroner til 2,7 milliarder kroner og børsverdien er økt fra 200 millioner kroner til 15,3 milliarder ved inngangen til tredje kvartal 2016.