Svak utvikling i norsk økonomi og uro i finansmarkedene påvirker Olav Thon Gruppen i liten grad

Olav Thon Gruppen hadde en god utvikling i første halvår, og konsernet oppnådde et resultat før skatter på 925 millioner kroner.

Thon Hotel Rosenkrantz Bergen

Skandinavias ledende kjøpesenteraktør
Olav Thon Gruppen har i dag 107 kjøpesentre i eie og forvaltning, og er den største kjøpesenteraktøren både i Norge og Sverige. Butikkomsetningen i konsernets kjøpesentre i Norge og Sverige var i første halvår 33 milliarder kroner.

Økt leieinntektsnivå i eiendomsporteføljen
Årlig leieinntektsnivå i eiendomsporteføljen har i første halvår økt med 90 millioner kroner til 4.650 millioner kroner og ledigheten ved halvårsskiftet var 2 %.

Thon Hotels med høyere rompriser og beleggsprosent
Økt gjennomsnittlig rompris og beleggsprosent førte til at «Inntekt per tilgjengelig rom» i Thon Hotels økte med 4 % fra første halvår i fjor.

Godt resultat i første halvår
Konsernets driftsinntekter økte med 11 % til 4,6 milliarder kroner, mens resultat før skatter utgjorde 925 millioner kroner.

- Vi er relativt godt fornøyd med «rikets tilstand i første halvår», sier konserndirektør finans Arne B. Sperre .

- Den svake utviklingen i norsk økonomi og uroen i finansmarkedene påvirker oss relativt lite og første halvår preges av en omsetningsvekst på kjøpesentrene og i konsernets leieinntekter. Selv etter at vi har valgt å gjennomføre en omfattende modernisering av eiendomsporteføljen, presenterer konsernet et av de aller høyeste halvårsresultatene noensinne, sier konserndirektør finans Arne B. Sperre.

Les halvårsrapporten for 2015 her eller last den ned under vedlegg.

Thon Hotel Rosenkrantz Bergen
Olav Thon Gruppens hovedkontor ved Jernbanetorget.

Ved starten av 2018 hadde OTG 98 kjøpesentre i eie og forvaltning i Norge og 11 i Sverige. I 2017 var den den samlede butikkomsetningen i Norge 67,0 milliarder kroner, og i Sverige 13,3 milliarder svenske kroner.

Olav Thon Eiendomsselskap ASA ble etablert i 1982 og selskapet har vært børsnotert i Oslo siden 1983. Årlig leieinntektsnivå har økt fra 27 millioner i 1983 til 2.910 millioner ved starten av 2018. Børsverdien har i den samme perioden økt fra 200 millioner kroner til 17,4 milliarder kroner.