Svak tro på det grønne skiftet i næringslivet

Næringslivsledere har svakere tro på et grønt skifte enn befolkningen. Det viser en undersøkelse gjort i forbindelse med Agder Energi-konferansen.

Befolkningsundersøkelsen er gjort på et representativt utvalg, og viser at 4 av 10 mener Norge har flere grønne arbeidsplasser enn oljejobber i 2030. Like mange mener fornybar energi vil være verdens største energikilde i 2040. Tallene er på linje med funn fra en tilsvarende undersøkelse i fjor.

Agder Energi har også gjennomført en temperaturmåler blant toppledere i prosessindustrien, olje- og gassnæringen og kraftbransjen. Der er svarene ganske annerledes.

Kun tre av ti mener de grønne jobbene vil vokse forbi oljenæringen, mens bare to av ti tror fornybar energi vil være verdens største energikilde i 2040.

- Dessverre ser det ut til at det er næringslivslederne som foreløpig har rett. Selv om vi har sett en formidabel vekst i fornybarnæringen de siste årene, utgjør kull cirka 40 prosent av det globale energiforbruket, og dette tallet har faktisk gått litt opp siden 1995, sier Tom Nysted.

Befolkningsundersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag fra Agder Energi. Undersøkelsen i 2017 ble gjennomført av Norstat på vegne av Agder Energi

Tror du at Norge i 2030 har flere arbeidsplasser i grønne næringer enn i olje- og gassnæringen?

Mann

Kvinne

Antall intervju

50%

Nei

45%

Vet ikke

5%

Tror du at innen 2040 vil fornybar energi (vannkraft, sol og vind) ha erstattet fossil energi (kull, olje og naturgass) som verdens største energikilde?

Mann

Kvinne

Antall intervju

53%

Nei

44%

Vet ikke

4%

Om Agder Energi-konferansen
Agder Energi inviterer i år for fjerde gang kraftbransjen til Kristiansand for en spennende og innholdsrik konferanse over to dager, 30. og 31. mai. Årets konferanse har temaet Velkommen til Europa, og fokuserer på de store regulatoriske, markedsmessige og teknologiske endringene som bølger over Europa og får stadig større påvirkning også på det norske kraftmarkedet. Talere fra National Grid UK, Statkraft, Nord Pool, DEA, Acciona og Oxford University med flere står på scenen, i tillegg til Olje- og energiminister Terje Søviknes.