Svak prisnedgang

Prisene på brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo sank fra april til mai.

I mai var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området 63 677 kroner. Kvadratmeterprisen er 0,9 prosent lavere enn i april, og 16,3 prosent høyere enn i mai 2016. Hittil i år har prisene i Oslo steget med 0,2 prosent.

– Bruktboligmarkedet er i ferd med å normaliseres. Dette er godt nytt for boligkjøpere og boligeiere. Samtidig viser alle prognoser, både de makroøkonomiske og de for befolkningsvekst, at behovet for nye boliger i Oslo-området fortsatt vil være stort. Derfor forventer vi fortsatt prisvekst i årene framover, men ikke i samme grad som i de siste årene. For å unngå at vi igjen får ville tilstander på boligmarkedet, må myndighetene sørge for en jevn regulering av nye boligområder, slik at det er mulig å fortsette å holde en jevnt høy boligproduksjon, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

For landet sett under ett var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger 55 659 kroner i mai. Dette er 1,3 prosent høyere enn i april, og 13,9 prosent høyere enn i mai 2016.

I mai ble det foretatt 849 eierskifter tilknyttet OBOS mot 604 i april og 784 boliger i mai 2016.