Bellona

Svært gledelig elbilrekord

30 år etter Bellona fikk registrert den første elbilen i Norge i 1989, sprenger elbilsalget alle grenser.

58 % av alt nybilsalg i Norge i mars var elektrisk, viser statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

– Det er enormt motiverende, sier Bellonas leder Frederic Hauge.

For ti år siden sørget Bellona for kjøpet av den første Teslaen i Norge.

Nå slår Tesla alle rekorder med 5315 eksemplarer av Model 3 alene levert ut i mars. Tesla leverte dermed halvparten av de 10700 elbilene som rullet ut på veien i Norge.

– Vi er stolt over Bellonas arbeid, sier Hauge. Vår 30 år lange elbilsatsing gir endelig resultater.  Vi ser at det nytter å sloss. Nå må det bygges infrastruktur og batterier, slår han fast.

Bellona har for tiden stor pågang av internasjonal media og eksperter som vil lære av hvordan vi har fått det til.

– Eksemplets makt er sterkt, sier Hauge, som gleder seg til å vise det norske eksemplet til et internasjonalt publikum.

Om Bellona

Bellona
Vulkan 11

23 23 46 00http://www.bellona.no

Miljøstiftelsen Bellona er en uavhengig ideell stiftelse som arbeider for å løse verdens klimautfordringer blant annet gjennom å identifisere og gjennomføre bærekraftige klimaløsninger. Vi arbeider med økt økologisk forståelse og vern av natur, miljø og helse. Bellona er engasjert i de viktigste nasjonale og internasjonale miljøspørsmål i verden i dag.

Følg saker fra Bellona

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bellona på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bellona

- Ville ikke pustet lettet ut20.3.2019 13:45:51 CETPressemelding

– Se bare på tidsbruken til ESA. De er forpliktet til å åpne formell undersøkelse dersom de er i tvil om saken. Her har det gått over halvannet år, noe som mer enn indikerer at de har vært i tvil, sier Frederic Hauge, etter at det ble klart at EFTAs overvåkningsorgan ESA ikke går videre i klagesaken om leterefusjonsordningen. – Denne avgjørelsen gir oss imidlertid et godt grunnlag for å spille inn effektive grep i EU-kommisjonens konsultasjonsrunder om den forestående revideringen av statsstøttereglene. Her skal reglene om statsstøtte til energi og miljø også revurderes i lys av EUs nye klimamål, sier Hauge, daglig leder i Bellona. Han sier stiftelsen nå vil arbeide videre politisk i Norge, i tillegg til inn mot de reviderte reglene som skal være klare om to år: – I avgjørelsen mener ESA at det ikke går an å sammenligne oljebransjen med for eksempel fornybar energi. Å gi myndighetene slack til å favorisere oljebransjen rimer dårlig med EUs klimaambisjoner, sier Hauge. Gjennom leterefus