Suunpower og EnergyNest inngår partnerskap for å redusere kostnadene på konsentrert solkraft i Kina

8.3.2017 07:00 | EnergyNest

Innovativt termisk energilager fra Norge kan effektivisere energiproduksjonen i Kina

Suunpower CEO Yumin Xing og EnergyNest CEO Dr. Christian Thiel under signeringsseremonien i Xian.

Suunpower har gjennomført en rekke suksessfulle prosjekter innen kraftsektoren så vel som med hensyn på energieffektivisering i industrien, selskapet har derved oppnådd en posisjon som ledende aktør i Kinas energisystem. Selskapet satser nå på levering av teknologi og utbyggingsprosjekter innen feltet konsentrert solkraft (eng: Concentrated Solar Power (CSP)) i tråd med Kinas ambisiøse 5 års plan. Suunpower er allerede blitt involvert i de første 20 vedtatte pilotprosjektene med total installasjonskapasitet på 1 GW (Gigawatt).

Suunpower søker å tilby sine kunder de beste tekniske løsninger som er tilgjengelig. Målsetningen er drastisk å redusere gjeldene kostnadsnivå for komplette systemløsninger og å utnytte potensialet for økt bruk av lokale leveranser. Hensikten er å finne frem til nye og bedre energilagringsløsninger for selskapets CSP kunder, samt å redusere kapital-, drift- og vedlikeholdskostnader. Suunpower har valgt å inngå partnerskap med norske EnergyNest AS for å kunne levere en banebrytende, ny energilagringsteknologi til det kinesiske markedet. Administrerende direktør i Suunpower Yumin Xing uttaler: «Vi er svært fornøyd med å finne en partner som tilbyr en slik enestående teknologi. EnergyNests termiske energilager markerer en viktig utvidelse av Suunpowers produktportefølje, og vil kunne stryke posisjonen til CSP i det kinesiske markedet vesentlig. Dette vil også bidra mot å oppnå kinesiske målsetninger om kraftig å redusere utslipp fra industrien. Mer generelt, med denne teknologien vil vi være i stand til løse noen av de største energirelaterte utfordringer i vår tid». Anvendelsen av EnergyNests innovative teknologi befester videre Suunpowers status som ledende aktør i Kina.

EnergyNest hjelper Suunpower med å oppnå vesentlige kostnadsforbedringer i sine nye CSP-prosjekter sammenlignet med konvensjonell teknologi basert på saltsmelte (eng: Molten salt). Videre egner denne nye teknologien veldig godt for utnyttelse av høy-temperatur spillvarme fra industrielle prosesser som ved hjelp av lager derved kan utnyttes på et senere tidspunkt etter behov. «Vi er veldig begeistret over vårt strategiske samarbeid med Suunpower. Vår teknologi gir helt nye muligheter for å omstille det kolossale kinesiske kraftmarkedet som nå befinner seg ved et svært viktig veiskille. Utfordringen er å oppnå effektiv balansering av fornybar kraft på nettet slik at eksempelvis solkraft produsert om dagen kan utnyttes etter at solen har gått ned. Videre er det en skikkelig utfordring å kunne lagre de enorme mengdene med spillvarme fra industrien som ellers går opp pipen, og deretter kunne gjøre bruk av slik energi når den trengs. Dette vil være med på å redusere Kinas energiforbruk og sterkt forbedre miljøavtrykket» sier EnergyNest administrerende direktør Dr. Christian Thiel.

EnergyNest deltar i den norske delegasjon til Kina i april med statsminister Erna Solberg i spissen. CTO og gründer Professor Pål G. Bergan vil presentere EnergyNests teknologi for en samling kinesiske myndigheter og selskaper under forumet i Beijing.

Kontaktperson:
Jon E. Bergan, M.Sc., MA
Director Supply Chain
Mob: +47-47369783
Email: jeb@energy-nest.com

Om EnergyNest:
EnergyNest AS er et norsk teknologiselskap som holder til på Billingstad i Asker. Selskapet ble etablert i 2011. EnergyNest har utviklet et unikt, patentert design for modulære, skalerbare termisk energilager («TES») som kan tilpasses mange forskjellige segmenter innen kraftsystemer og industri. Teknologien er basert på høytemperatur, termiske batterielementer der varmevekslere er støpt in i en spesialutviklet betongtype som kalles HEATCRETE®. Dette gir en forenklet, kostnadseffektiv, og svært fleksibel måte å lagre energi på. Teknologien kan skreddersys forskjellige applikasjoner som ved bruk av høytemperatur varme, eksempelvis konsentrert solkraft (CSP), spillvarme i industri, og lagring av fluktuerende fornybar kraft for å balansere nettet. EnergyNests energilagrings teknologi er blitt fullt ut validert og testet ved Masdar Institute i de Forente Arabisk Emirater.

Om Suunpower:
Suunpower Co., Ltd. er et kinesisk teknologi- og ingeniørselskap innen energisektoren. Selskapet fokuserer på forskning og utvikling av nye løsninger for konvensjonell og fornybar energiproduksjon. Selskapet har bred erfaring med gjennomføring av prosjekter innen kraftproduksjon, distribusjonsnett for kraft og effektivisering av kraftkrevende industri. Selskapet har strategiske partnerskap med China Light Industry Design Engineering Co., Ltd.; China Datang Corporation Renewable Power Co., Ltd.; China Huarong Asset Management Corporation; and Shanghai Baosteel Energy Tech Co., Ltd. Suunpower Co., Ltd. har sitt hovedkvarter i Xi'an, Kina.

Bilder

EnergyNest mottar bevilgning fra EUs Horizon2020 SMB-apparat fase I.11.11.2016 07:00Pressemelding