Supportere møttes til livsstilsduell: Kroppene deres var 106 år eldre enn de burde vært

Lagene de støtter kjemper i toppen av PostNord-ligaens avdeling 1. Nå har også supporterne målt krefter. Gjennom en måned med sunnere kosthold og beinhard trening ble resultatet oppsiktsvekkende.
- Denne premien skal brukes på ungdomsidrett i Finnsnes IL. (Steffen Ditløfsen t.v., Arne Pedersen t.h.)

I slutten av mai gikk startskuddet for prosjektet som har fått navnet «Alt for klubben». Konkurransen ble initiert av matvareleverandøren Prior. Gjennom en fysisk test fikk fire fotballsupportere som representerer suppurterklubbene til Tromsdalen UIL og Finnsnes IL, vite sin biologiske alder.

Utgangspunktet var utfordrende

De fire supporterne var til sammen 106 år eldre enn de reelt er. De som klarte å gå mest ned i sin biologiske alder fikk 50.000 kroner de skulle få bruke på klubben i deres hjerte. Det var duket for knallhardt arbeid.

• 27-åringen Steffen Ditløvsens (Finnsnes) biologiske alder var 61 år. Differanse: 34 år
  • 51-åringen Arne Pedersens (Finnsnes) biologiske alder var 75 år. Differanse: 24 år
  • 30-åringen Lasse Pettersens biologiske (Tromsdalen) alder var 59 år. Differanse: 29 år
  • 29-åringen Audun Bakkevolls (Tromsdalen) biologiske alder var 48 år. Differanse: 19 år.

– Det var et sjokk! utbrøt Steffen da han fikk vite hvor dårlig det stod til.

Ble til sammen 87 år yngre!

Deltagerne konkurrerte i 30 dager om hvem som var mest villig til å gi alt for klubben ved å gjennomgå en full livsstilsendring. Intervalltrening, fotball, crossfit, trappeløping var blant treningsformene som ble testet.

Når det endelig var duket for en ny test av biologisk alder i slutten av juni var resultatene oppsiktsvekkende. Til sammen hadde de fire supporterne gått ned 87 år i deres biologisk alder! Det var Team Finnsnes som gikk av med seieren, og dermed fikk 50.000 kroner til favorittlagets klubbkasse.

Steffen fra Finnsnes hadde redusert sin biologiske alder med 25 år, fra 61 til 36. Makkeren Arne gikk fra 75 til 49 år, en reduksjon på 26 år. Til sammen 51 år.

– Nå som jeg har blitt så ung må jeg trekke tilbake pensjonssøknaden. Og de ekstra feriedagene jeg har forhandlet meg frem til blir vel også trukket tilbake, sa en blid Arne da han så resultatet.

Teamet fra Tromsdalen, Lasse og Audun, klarte til sammenligning å redusere sin biologiske alder med 36 år til sammen – 18 år hver. Også det svært imponerende.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Finnsnes IL fikk 50.000 til klubbkassa

Vinneren, Team Finnsnes, stakk av med 50.000 kroner til favorittlagets klubbkasse. Den viktigste gevinsten av å delta i prosjektet var likevel at de har fått helsa på rett spor og trolig står bedre rustet til å tilbringe flere år på tribunen for å støtte sitt favorittlag.

– Det er et rørende engasjement og jeg håper at vi har inspirert mange andre, sier Pedersen

I de lokale dagligvarebutikkene i Finnsnes og Tromsdalen selges det pakker av Fotballpølsa, Prior sine pølser av kylling og kalkun, merket med respektive lags logoer. For hver pakke som selges, donerer Prior ti kroner til klubbkassa til de to klubbene.

– Vi hjelper supporterne med å komme i form ved å endre litt på kostholdet og øke aktivitetsnivået. Men vi skal ikke ta fra dem den typiske kampmaten – pølsa – men heller gi dem et sunnere alternativ med «Fotballpølsa», sier Markedssjef Maren Dølgaard Eid i Prior.

Fascinerende supporterkultur

Internasjonale studier (EuroFit) har vist at fotballsupportere som gruppe er langt fra best i klassen når det kommer til et sunt kosthold og anbefalt aktivitetsnivå.

Da Prior skulle velge seg et sted i landet der noen supportere skulle få sjansen til å endre livsstil, så de av naturlige årsaker nordover. De nordligste fylkene har nemlig noe høyere andel overvektige innbyggere sammenlignet med andre landsdeler. Det er også i denne delen av landet det spises minst kyllingpølser.

– I tillegg mener vi det er noe veldig fascinerende med den nordnorske supporterkulturen og engasjementet rundt klubbene også i de lavere divisjonene. Det erfarte vi også da vi skulle rekruttere deltakere – de var positive fra første stund, sier Dølgaard Eid, og legger til:

– Ihuga fotballsupportere vil ofre det meste for klubben i sitt hjerte. Nå gjenstår det å se hvor mye de er villige til å ofre for en sunn kropp, rustet for mange flere år på tribunen.

Fakta om Prior og Nortura

Prior har sin historie tilbake til 1929 og er en merkevare eid av Nortura SA.

Prior er leverandør av hvitt kjøtt og egg. Prior legger stor vekt på å gi forbrukerne sunn og trygg mat og gode matopplevelser tilpasset den moderne forbruker.

Nortura er et samvirkeselskap eid av 19.000 bønder.

Nortura er Norges ledende råvareleverandør av produkter med egg, rødt og hvitt kjøtt.

Første dagen. Hvor dårlig form er egentlig gutta i?
Astmafrembringende trening for Audun.
Tøff treningsperiode for Arne P
48 år gammel.... Som 29-åring

Schweigaards gate 15

955 18 000http://www.nortura.no

Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.

Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.

Følg pressemeldinger fra Nortura

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nortura