Superstjerne ankommer Norge

Den internasjonalt anerkjente kunstneren David Yarrow skal for første gang åpne en utstilling i Norge. Og det er hans hittil største. I perioden 21.09-15.10 kan du oppleve Yarrows mesterverk i utstillingen ”The Untouchables” på Galleri Fineart på Tjuvholmen i Oslo. Yarrow har oppnådd enorm oppmerksomhet for sine reiser verden rundt, der han tar bilder av ville dyr og urfolk.

The Untouchables, foto David Yarrow

Men kall ham ikke «wildlife photographer», for han er en av verdens fremste fotografer.

David Yarrow, som ble født i Glasgow i Skottland i 1966, begynte med fotografeing allerede som tenåring. Siden da har han utviklet seg til å bli profilert som både kunstfotograf, finansmann, naturverner og forfatter. Yarrow reiser verden rundt til noen av klodens mest isolerte steder og tar unike bilder av ville dyr, urfolk, landskap og bortgjemte samfunn.

Han var ikke mer enn tjue år da han fikk utmerkelsen Young Scottish Photographer of the Year, og fikk sitt første store oppdrag for The London Times med å dekke VM-finalen i fotball i Mexico City. Resultatet ble det berømte bildet av Diego Maradona som holder seierspokalen.

David Yarrows bilder viser ofte ville dyr, men han er ikke interessert i å fremstille sine subjekter som rå og fryktløse. Det er heller en følelse av nærhet, intimitet og noe nærmest menneskelig han får frem i sitt møte med grizzlybjørner, løver, elefanter og isbjørner.

I sine bilder av urfolk og bortgjemte samfunn er han opptatt av å vise menneskers verdighet og stolthet, i stedet for å vise nok et stereotypisk bilde av den tredje verden.

Yarrows fremste intensjon er å komme tett på det han fotograferer, om det er mennesker eller dyr. Han siterer en av sine favorittfotografer, Robert Capa: «If your pictures aren't good enough, you're not close enough.»

Det medfører at Yarrow ofte befinner seg farlig nær det han fotograferer. Ikke sjelden får han kameraet dyttet ut av hendene av en isbjørn, eller opplever at ville dyr spaserer rett over gjemmestedet hans.

Over 70 av hans bilder er å se i Galleri Fineart på Tjuvholmen fra 21/9 – 15/10.

Yarrow er tilgjengelig for pressen i perioden 18/9 – 23/9, for avtaler, ta kontakt.

The Untouchables, foto David Yarrow
Mankind , foto David Yarrow