Supersommer for reiselivet

2.10.2015 11:30 | Innovasjon Norge

Årets sommersesong slår alle rekorder for norsk reiseliv. Fjoråret var fantastisk, med en økning på ti prosent av utenlandske gjestedøgn. I år er det en ytterligere økning fra utlandet på syv prosent. Ikke bare kommer det flere turister, men norsk reiseliv tjener også mer på dem.

Foto: Johan Wildhagen - Visitnorway.com

Etter flere år med en tilbakegang fra Tyskland, snudde pilen oppover i 2014 og vi så en gledelig økning fra markedet som er et av norsk reiselivs desidert viktigste. Trenden med norgesferierende tyskere fortsatte i sommer, med 12 prosent flere gjestedøgn, sammenlignet med sommersesongen 2013.

Det har også vært en god økning fra Nederland, Sverige, Storbritannia og USA, samt positiv prosentvis økning fra Spania. Stadig flere asiatere finner også veien til Norge på ferie. Vi er i dag det landet i Skandinavia som har flest gjestedøgn fra Asia og som vokser mest i dette markedet.

Langsiktig posisjonering gir resultater
Mange av Innovasjon Norges satsingsmarkeder internasjonalt har hatt noen tøffe år økonomisk, men situasjonen blir stadig bedre i mange av dem. Dette gir økt reiselyst og kjøpekraft. Allikevel er det en langsiktig posisjonering av Norge som ferieland som gir gevinst når det blir bedre økonomisk tider.

- Våre reiselivsprodukter må være etterspurt i utgangspunktet for at reiselysten skal konverteres til bookinger, når folks økonomiske forutsetninger blir bedre og valutakursen mer gunstig for norsk reiseliv. Derfor er valutaen bare en del av forklaringen på veksten vi nå er vitne til. Det at vi jobber kontinuerlig med å profilere Norge som ferieland, også i motgangstider, er det vi tjener på i medgangstider, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Turistene ønsker kulturopplevelser
Her hjemme er det regionen Fjord Norge som kan vise til svært gode resultater. På landsbasis ser vi at både hoteller og transportbedrifter melder om en økning, og også Avinor rapporterer om flere passasjerer ved sine lufthavner. Det kan også se ut til at trenden med kulturinteresserte turister øker. Blant annet meldes det om rekordbesøk denne sommeren for Peer Gynt-spelet.

- Fjorårets Turistundersøkelse viste at langt flere ønsker kulturopplevelser i løpet av ferien. Det at besøkstallene nå er så gode hos norske kulturaktører i år, tyder på at trender fortsetter. Vi vil derfor jobbe videre med å ha fokus på denne type opplevelser i våre kampanjer i inn- og utland, forteller Tuftin.

Foto: Johan Wildhagen - Visitnorway.com
Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin. Foto: Tommy Andresen/Innovasjon Norge