Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT)

Suksess med videreutdanningsmodell

Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) er det eneste LO-forbundet som tilbyr gratis etter– og videreutdanning til medlemmene som en del av tariffavtalen. FLTs utdanningsselskap Addisco samarbeider med Universitetet i Bergen (UiB) om å utvikle videreutdanning innen juss, organisasjonspsykologi og teknologiledelse - tilpasset yrkesaktive medlemmer. Digitale læringsplattformer sørger for selvstyrt læring og studentene blir mer attraktive på arbeidsmarkedet.
Diplomstudenter fra hele landet.

- De nye læringsplattsplattformene gjør videreutdanningen til en suksess. Det er lettere for studentene å kombinere undervisningen med jobb og familieliv. På videreutdanningen praktiseres «omvendt klasserom» som drar veksler på studentenes erfaringer fra yrkeslivet. Studentene jobber med caser og tilegner seg teori i forkant av samlingene. På samlingene er det studentene som stiller foreleseren spørsmål, sier Nina Henriksen, daglig leder i Addisco. Hun mener både arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene må bli mindre passive i forhold til livslang læring.

Addisco, juridisk fakultet, institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap og institutt for samfunnspsykologi ved UiB tilbyr kursene Innføring i juss for næringslivet, Teknologiledelse og Organisasjonspsykologi. Addisco og fakultetene samarbeider som fire likeverdige parter om tilbudet (Firenighet). I det firenige samarbeidet bygger Addisco og UiB opp undervisningen med basis i den digitale læringsplattformen «Mitt UiB». Plattformen gir en rekke muligheter for videoforelesninger og diskusjonsforum på nett.

Øker jobbmulighetene

Tommy Grundvig fra Fredrikstad er en av studentene som mottok diplom for å ha fullført 60 studiepoeng i Teknologiledelse. Han har tatt flere kurs gjennom Addisco tidligere og fikk stillingen som avdelingsleder i Jøtul AS på grunn av videreutdanningen.

Arbeidslivsforskningsinstituttet (AFI) har undersøkt FLTs etter– og videreutdanning gjennom Addisco. Rapporten «Partsamarbeidets kompetanseeffekter» trekker fram at videreutdanningen har svært positive effekter på jobbmulighetene og øker studentenes «ansettbarhet». Imidlertid viser rapporten også at tilrettelegging av undervisningen er avgjørende for at studentene fullfører utdanningen.

Samarbeidet med UiB gir resultater

UiB på sin side er glade for å kunne tilby en av landets beste videreutdanninger gjennom samarbeidet. Imidlertid har samarbeidet også andre positive effekter.
- Prosjektet har ført til økt samarbeid mellom fagmiljøene som er involvert. Foreleserne får erfaringer fra «det virkelige liv» gjennom møtet med studentene og dermed mer innsikt i behovene for kompetanse i næringslivet. Dette gir igjen positive ringvirkninger for undervisningen på våre ordinære studieprogram. Absolutt en vinn-vinn situasjon for alle parter, forteller Jan Ove Færstad, førsteamanuensis og koordinator for prosjektet ved UiB.

Nina Henriksen, daglig leder i Addisco
nina.henriksen@flt.no

Jan Ove Færstad, førsteamanuensis og koordinator for prosjektet ved UiB
Jan-Ove.Farstad@uib.no

Marit Gabler, kommunikasjonsrådgiver FLT
marit.gabler@flt.no

Diplomstudenter fra hele landet.
Nina Henriksen, Per Hegli fra Addisco med Jan Ove Færstad på UiB

Om Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT)

Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT)
Hammersborggata 9

+47 23 06 10 29https://flt.no/

Følg pressemeldinger fra Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT)