Suksess med mors oppskrift

På Røyland gård lager Pernille Vea og Gunnar Sagstuen egne syltetøy og geleer. Nå er tre av geleene tildelt det offisielle Spesialitet-merket for norsk lokalmat.
Trippel heder: Gunnar Sagstuen og Pernille Vea jublet under tildelingen av tre Spesialitet-merker under Sjømat på Sørlandet i går. Foto: Marit Strand/Matmerk

- Dette er veldig gøy og en veldig viktig anerkjennelse, sier et strålende fornøyd ektepar, Pernille Vea og Gunnar Sagstuen.

Under konferansen Sjømat på Sørlandet i Lyngdal i går ble paret kalt opp på scenen til full applaus. Familiebedrifta deres, Røyland Gård, er hedret med hele tre offisielle Spesialitet-merker for forskjellige geleer som lages på gården.

- Spesialitet-merkene er synlige bevis på at produktene våre er av høy kvalitet. Å få tre på en gang er nesten overveldende, sier Sagstuen.

- Et lite stykke slektshistorie

Ekteparet tok over driften på Røyland gård, som ligger i bygda Engesland i Birkenes kommune, i 2012. I tårnet på gården har de anlagt produksjonskjøkken hvor det lages egne syltetøy og geleer. De tre geleene som er tildelt Spesialitet-merker er: Gele av eple med granskudd, gele av rips med vanilje og gele av krekling og tyttebær.

Den siste er laget etter oppskrift fra Gunnars mor Marit. Ripsvarianten har Pernille hentet fra eget hode - og den med eple og granskudd har de to damene laget sammen.

- Ja, det stemmer, så slik sett er det nesten snakk om et lite stykke slektshistorie her, ja, ler Vea.

- Husker smaken fra farmors hage

- Eple og granskudd utviklet vi fordi vi ville lage noe av epler, gjerne en gele til ost. Granskudd ville jeg gjerne bruke fordi det er et mål for produksjonen vår å utnytte ressursene rundt og på gården i størst mulig grad, og granskudd har vi jo mye av, sier Pernille.

Rips og vanilje-gele har hun komponert ut fra barndomsminner.

- Ja, jeg har så gode minner fra farmors hage, den var bugnende full av ripsbusker. Samtidig er jeg opptatt av å bruke rips, det er jo dessverre ikke så vanlig lenger å bruke disse gode bærene, sier hun.

Godkjent av juryen

Spesialitet er den offisielle merkeordningen som skal vise forbrukere vegen til god lokalmat og lokalt drikke. Ordningen forvaltes av stiftelsen Matmerk med støtte fra Landbruks- og Matdepartmentet. Målet er å fremme mangfoldet av lokalmat- og drikke i Norge.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet, bestemmes av en uavhengig fagjury som gjør en grundig vurdering av kvalitet, smak og produkthistorie. Produktene skal være produsert i Norge, laget av lokale og norske råvarer, gjerne også basert på lokale oppskrifter. De skal også være blant de aller beste i sin kategori. Juryen ledes av Lars Sponheim.

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

Tel:+ 47 926 14 992marit.strand@matmerk.no

Jubel: Gunnar Sagstuen og Pernille Vea får tildelt tre offisielle Spesialitet-merker av Spesialitet-sjef i stiftelsen Matmerk, Marit Strand (til høyre). Foto: Inge T. Dalen