Bryggeri- og drikkevareforeningen

Sukkerfrie drikker seiler fram

Del
Det norske folk får stadig sunnere drikkevaner. I 2015 sank det totale brussalget med 2,4 prosent, men andelen sukkerfri brus økte med 2,5 prosent. Samtidig drakk vi 5,7 prosent mindre brus med sukker. Det viser ferske tall fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen

- Denne utviklingen har pågått i flere år, det samme skjer i hele den vestlige verden og det er først og fremst forbrukerne selv som styrer retningen, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Enda mer oppsiktsvekkende er utviklingen når det gjelder de omstridte energidrikkene: Energidrikker uten sukker økte salget med 29,6 % av salget i fjor og står nå for mer enn 12 prosent av omsetningen slike drikker. Total økte salget av energidrikker med 6,7 prosent. I fjor drakk gjennomsnittsnordmannen 3,6 liter energidrikk i løpet av året.

- Brusprodusentene jobber hele tiden med å redusere sukkerinnholdet i produktene, utvikle nye, sunnere produkter og skape større valgfrihet når det gjelder mindre forpakninger, sier Nome.

Han ser fram til at mat- og drikkeindustrien i løpet av våren innleder samarbeid med Helse- og omsorgsdepartementet for å redusere sukkermengden i kostholdet vårt.

– Statsråd Bente Høie vil møte en offensiv bransje som vil vise at vi sammen kan oppnå gode resultater, sier Nome.

Om Bryggeri- og drikkevareforeningen

Bryggeri- og drikkevareforeningen
Bryggeri- og drikkevareforeningen
Middelthunsgate 27
0306 Oslo

92031080 / 40215198http://www.drikkeglede.no

Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) jobber for bedre vilkår for norske bryggerier og drikkevareprodusenter.

Følg pressemeldinger fra Bryggeri- og drikkevareforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bryggeri- og drikkevareforeningen

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye