FMC Technologies

Subseaindustrien har mer en 20 forskjellige spesifikasjoner for gulmaling

- Standardisering har ikke vært et fokus, nå er tiden inne for å snu trenden

Tore Halvorsen, visepresident for subseateknologi i FMC Technologies, er klar: Subseaindustrien har eksistert i rundt 30 år og på den tiden har industrien i liten grad redusert kravene til spesifikasjoner, bare tilføyd nye.

«Nye systemer og prosesser har blitt videreutviklet med flere spesifikasjoner og kontrollpunkter. Vi har i liten grad benyttet vår kapasitet til å redusere kostnader gjennom teknologiutvikling som krever færre spesifikasjoner. Nå må vi snu trenden.»

Med dagens lave oljepris er det avgjørende at industrien finner nye måter å redusere kostnadene på. Det blir essensielt å se til andre bransjer, som bilbransjen, der er standardisering et viktig fokusområde. At subseaindustrien har mer enn 20 forskjellige spesifikasjoner for gulmaling er et godt eksempel på at det er mye å ta tak i.

Standardisering på flere nivåer
En gjennomgående diskusjon i bransjen har dreid seg om hva vi mener med standardisering. Halvorsen mener at man må se enklere på standardiseringen og dele den inn i flere nivåer.

«For noen handler standardisering om at hvert enkelt subsea-tre eller hver enkel manifold skal se helt lik ut. Det er som å si at alle standardiserte fly skal ha det samme interiøret,» sier han.

«For meg er det nederste nivået av standardisering materialsveising, malingsspesifikasjoner, inspeksjonskriterier og så videre. Det neste nivået vil bestå av komponenter som: ventiler, aktuatorer, koblinger og sensorer. Det høyeste nivået dreier seg om de monterte delene av et subsea-tre, en manifold, tie-in systemer eller reduksjonsventiler.»

Kan redusere kostnadene med 25 prosent
De siste åtte årene har kostnadene i subseaindustrien steget med mer enn 300 prosent. FMC Technologies har fokus på kostnadsbesparende tiltak som imøtekommer kundenes behov og krav. Halvorsen sier at kundene i dag trer tidlig inn i planleggingen av hvert enkelt felt, det vil si allerede på materialnivået. Om leverandørene kunne ta seg av alt som skjer før montering av systemene vil både kostnader og tid spares.

«Vi tror at en endring i denne kulturen kan resultere i en kostnadsreduksjon på minst 25 prosent,» understreker Halvorsen.

Ingen ny problemstilling
Behovet for å redusere kostnader er ikke noe nytt. På 90-tallet falt oljeprisen drastisk, faktisk fra 40 dollar fatet til 16 dollar fatet. Industrien så seg nødt til å redusere kostnadene, standardisering var derfor et gjennomgående tema også på denne tiden. Behovet for å redusere kostnadene resulterte den gangen i nye løsninger. Mange mener derfor at situasjonen på 90-tallet var en utløsende årsak til at subseateknologien fikk sitt gjennombrudd.

På tide å tenke nytt
De neste ti årene vil det være behov for 40 millioner fat olje på verdensbasis. Da må man tenke nytt, gjenoppfinne og se på andre løsninger som gjør det økonomisk forsvarlig å bygge ut nye felt.

Kjersti LøkenManager Marketing & Communications ER

Om FMC Technologies

FMC Technologies
Kirkegårdsveien 45
3616 Kongsberg

+47 3270 6700http://www.fmctechnologies.com
Verdensledende subsea leverandør FMC Technologies er en verdensledende leverandør av systemer og løsninger til olje og gassproduksjon på havbunnen. Dette inkluderer subsea trær, kontrollsystemer, manifolds, tie-in systemer osv. Bedriften består av omtrent 20.000 ansatte og har 24 produksjonsfasiliteter i 14 land. I samarbeid med våre kunder utvikler vi teknologi for å realisere oljefeltenes fulle potensiale. Vi har også en egen kundestøtteavdeling som hjelper våre kunder med å utnytte sine oljefelt optimalt. Hovedkontoret ligger i Houston, USA. Regionen Norge befinner seg i heter Eastern Region som omfatter Europa, Afrika og Russland. Hovedkontoret for regionen er på Kongsberg. I Norge er det omtrent 3800 ansatte i Kongsberg, Asker, Bergen (Ågotnes), Kristiansund og Stavanger.

Følg saker fra FMC Technologies

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra FMC Technologies på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra FMC Technologies

Her settes innovasjon i høysetet14.9.2015 11:38Aktuelt

Her settes innovasjon i høysetetEt oljefelt produserer enorme mengder datainformasjon og en av utfordringene i oljesektoren har lenge vært å hente inn denne informasjonen og utnytte den. For FMC Technologies er derfor videreutvikling og kvalitetssikring av softwareteknologi avgjørende for å lykkes. Svein-Aage Opsal jobber med datainfrastruktur i FMC Technologies. Han forteller at selv om softwareutvikling ikke er det første man tenker på når det gjelder olje og gass, er selskapet nødt til å satse mer på data og softwaresystemer for å møte en av industriens største utfordringer. - Data har et stort potensiale, det er udiskutabelt, sier Svein-Aage. Han legger til at datainfrastruktur er avgjørende for optimalisering av oljeproduksjon og effektivt vedlikehold. Derfor er det også veldig spennende å jobbe med nettopp dette, noe Svein-Aage innså etter noen år i en helt annen bransje. - Jeg vokste opp på Krøderen, jobbet noen år som bartender på Fagernes og flyttet til Stavanger for å gå på N