Styrker ytterligere satsningen på lokalmat

I forbindelse med åpningen ny butikk i Sandnes, signerte REMA 1000 Rogalands Matmanifest – en avtale om å fremme lokalmat i regionen.

– Helt i tråd med målet om å gjøre lokalproduserte varer mer tilgjengelig, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000.

– Det er en stor glede å være her i matfylket Rogaland og slutte seg til målet om å løfte fram og bekrefte matkulturen i regionen.

Sammen med regiondirektør for NHO Rogaland, Svein Olav Simonsen, signerte Reitan det regionale matmanifestet. Simonsen syns det er stas at REMA 1000 som den første nasjonale kjeden slutter seg til lokalmatmanifestet.

– REMA 1000 viser at de mener det de sier med satsing på lokalmat gjennom vareutvalg i denne fine butikken, det gleder meg. Varene er løftet fram. Vi synes det er skikkelig stas at REMA 1000 går foran, sier Simonsen.

Lokalmat til lave priser

– Ikke bare markerer vi åpningen av butikk nummer 600 og bekrefter våre ambisjoner om videre vekst. Vi viser også at vi tar kundenes ønske på alvor. Vi skal gjøre handleopplevelsen hos oss mer spennende, blant annet gjennom et bredere utvalg lokale varer til de samme lave prisene som kjennetegner REMA 1000, sa en offensiv Reitan under signeringen.

Rogalands regionale Matmanifest ble lansert under åpningen av årets Gladmat-festival. Initiativtakere er blant annet Rogaland fylkeskommune, NHO Rogaland, Gladmat og en rekke regionale leverandører fra matregionen.

Lokal stolthet

Til stede ved signeringen var også en rekke lokale leverandører som vil tilby sine produkter i hyllene til Kjøpmannen, Kjetil Klungtveit fra Graveren. Klungtveit har jobbet i REMA 1000 i fem år, og blir nå eier av sin egen butikk med 13 ansatte.

– Som lokalpatriot er jeg stolt over det de gode mat- og drikketradisjonene i regionen. Ikke mindre stolt er jeg over å kunne presentere kundene for flere lokale leverandører i hyllene i butikken min, sier Klungtveit.

I den nye butikken på Sandnes finner kundene blant annet lokalbrygget øl fra Berentsens brygghus i Egersund, Lervig i Hillevåg og Salikatt i Stavanger, grønnsaker fra Jæren, Randaberg og Ryfylke, samt bakevarer fra Arne Johansen i Sandnes og Solabakeren, og mange andre lokale kvalitetsvarer.

– Dette er vinn-vinn for både kunder, de lokale leverandørene i regionen og REMA 1000, avslutter Klungtveit som gleder seg til å ønske nye kunder velkommen.