​Styrker DAB-dekningen i Finnmark

Det er besluttet å gjøre flere tiltak for å bedre DAB-dekningen i Finnmark. I løpet av 2016 settes det opp flere nye DAB-sendere i fylket.

NRK har besluttet å forbedre DAB dekningen en rekke steder i Finnmark, samt langs viktige veistrekninger i løpet av 2016. Dekningen vil også bli forsterket på enkelte tettsteder der dekningen i dag er svak.

Utbedrer
- 99,5 prosent av Norges befolkning har i dag dekning fra nasjonale DAB-nett, i tråd med myndighetenes krav til dekning. Vi er nå i en fase der vi ser på muligheten for forbedringer ut over dette. Etter å ha gjort målinger av DAB-dekningen i Finnmark, gjør vi nå justeringer, sier Petter Hox, Sjef radiodistribusjon i NRK.

Den kommende utbyggingen gjelder NRKs eget DAB-nett, som fra januar 2017 vil inneholde alle NRKs radiokanaler. DAB vil fra 2017 erstatte FM-nettene som hoveddistribusjon av riksdekkende radio.

Styrker veidekning
Den nye utbyggingen vil medføre en stor bedring i radiodekningen langs veinettet. Flere fjellovergangen vil få solid radiodekning, noe som betyr en vesentlig kanal-økning og økt beredskap.

I tillegg bedres dekning i tettsteder som Mehamn, Skallelv og Øksfjordbotn.

I grensestrøkene mellom Tana Bru og Karasjok vil det for første gang i historien bli sammenhengende radiodekning. Dette området har aldri hatt sammenhengende FM-dekning.

Ny radiohverdag
De nasjonale FM-nettene slukkes fra 2017, slukkingen vil bli gjennomført region for region. Slukkingen i Finnmark skjer 13.desember 2017.

- Nordmenn går inn i en radiofremtid der tilbudet øker fra fem til 24 riksdekkende kanaler, som resultat av nye nasjonale DAB-nett. Man må ha en digital radio for å ta inn de digitale sendingene, sier Mari Hagerup, Kommunikasjonssjef presse i Digitalradio Norge.

I følge Digitalradioundersøkelsen er det DAB-radioer i 6 av 10 norske husstander. Om lag 575 000 biler er utstyrt med DAB-radio eller adapter.

Veistrekninger som vil få ny/optimalisert dekning:

Karasjok – Tana bru (E6)

Kautokeino – Karasjok (Rv93/92)

Alta – Kautokeino (Rv93)

Pasvikdalen (Svanvik – Nyrud) (Fv885)

Kongsfjordfjellet (sender på Gednje settes etter planen i drift i månedsskiftet november/desember 2015) (Fv890/891)

Olderfjord – Nordkapp (E69)

Olderfjord – Havøysund (Fv889)

E6 over Sennalandet