Studentkompetanse hjalp båtflyktninger

Capra Consulting utfordret studenter fra NTNU til å finne noen de kunne donere deres felles prosjekt til. Valget falt på flyktningehjelpen Dråpen i Havet.

Studentene fra NTNU utviklet Dråpen i Havets nye webside og et eget frivillighetssystem

Moroa begynte med det samme NTNU-studentene signerte kontrakten om sommerjobb i september i fjor. Fra da og utover høsten og våren deltok de på Capra Consultings konsulentskole med både kursing og teambuilding.

Et av oppdragene i løpet av våren var å velge seg en veldedig organisasjon de hadde lyst til å jobbe med som et eget sommerprosjekt. I samråd med erfarne konsulenter i Capra Consulting falt valget på Dråpen i Havet, en organisasjon som sender ut frivillige for å ta i mot og bistå båtflyktninger som ankommer Hellas.

– Vi ønsket å gjøre noe for en mindre aktør, som gjør en stor forskjell i verden. Vi ser at Dråpen i Havet på kort tid har skapt stort engasjement og gjør en utrolig bra jobb for mennesker på flukt. Derfor ønsket vi å gi denne tekniske «gaven» nettopp til dem, forteller Nora Hansen, student ved NTNU.

– Unik nødhjelp

Studentene har bidratt med å styrke hjelpeorganisasjonens daglige arbeid på flere områder. De har vært med å forbedre formidlingen av kjernebudskapet deres og synliggjøre muligheter for å bidra med hjelp. De har også hjulpet med å utvikle et nytt system for å administrere drift og frivillige, samt utviklet en nettside som gjør det lettere for frivillige å melde seg på og som trigger givergleden.

– Hjelpen vi har fått fra Capra Consulting og studentene har vært helt unik. Det har gitt organisasjonen et stort løft og gjort oss mer profesjonelle og mye mer brukervennlige. Det har vært en fryd å jobbe med studentene og støtteapparatet rundt disse. De har vist initiativ, engasjement og stor forståelse for våre behov, sier Trude Jacobsen, generalsekretær i Dråpen i Havet.

Gode verdier, store utfordringer

Studentene har gjennom ukene fungert som et selvstyrt team med frie tøyler. De har ledet det meste av prosjektet selv, inkludert valg av teknologi, rammeverk og prosess. Dette har gitt teamet muligheten til å utforske de mest moderne webrammeverkene.

Studentene har gjennom sommeren blitt fulgt opp av mer erfarne konsulenter i Capra Consulting. De har stilt opp med støtte, veiledning og kvalitetskontroll. Både for å sikre kvaliteten på «gaven» til Dråpen i Havet, men også for å bidra til studentenes personlige og faglige vekst.

Dette har skapt et enormt engasjement hos studentene.

- Mange bedrifter snakker mye om hva vi skal jobbe med i fremtiden, og ikke så mye om for hvem og hvordan. Å jobbe for gode verdier og med store utfordringer er noe jeg vil fortsette med i fremtiden, sier NTNU-student, Ada Lea.

Studentteamet hos Capra Consulting:

• Nora Hansen fra Bergen, studerer Industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU
  • Ada Lea fra Haugesund, studerer Industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU
  • Sondre Basma fra Ytre Enebakk, studerer Datateknologi ved NTNU
  • Adrian Alexander Eriksen fra Sandnessjøen, studerer Kommunikasjonsteknologi ved NTNU
  • Morten Vaale Noddeland fra Asker, studerer Informatikk ved NTNU
  • Kristoffer Kjørlaug Larsen fra Stavern, studerer Datateknologi ved NTNU
  • Stein-Otto Svorstøl fra Lier, studerer Datateknologi ved NTNU

Bilder

Studentteamet hos Capra Consulting med generalsekretæren i Dråpen i Havet.
Fra venstre nede: Nora Hansen, Trude Jacobsen (Dråpen i Havet) og Ada Lea
Studentteamet hos Capra Consulting med generalsekretæren i Dråpen i Havet. Fra venstre nede: Nora Hansen, Trude Jacobsen (Dråpen i Havet) og Ada Lea Fra venstre oppe: Sondre Basma, Adrian Eriksen, Morten Noddeland, Kristoffer Larsen og Stein-Otto Svorstøl
Logo Dråpen i Havet

Om Capra Consulting

Stenersgata 2

90553845http://www.capraconsulting.no/

Capra Consulting

Norskeid selskap etablert i 2005. Utvikler IT-løsninger og virksomhetsarkitektur, rådgir beslutningstakere og leder prosjekter. Vi sikter mot å hele tiden ha de beste hodene i bransjen og rekruttering av nyutdannede er et viktig ledd i dette.

Antall ansatte: 69
2015: Omsetning: 75 mill
Prognose 2016: Omsetning: 95 mill

Dråpen i Havet

Vi gjør det enkelt for alle å hjelpe mennesker på flukt!

Dråpen i Havet er en humanitær bistandsorganisasjon som har som formål å bistå mennesker på flukt, og da i hovedsak barn og deres mødre. Vi startet opp i september 2015 på øya Lesvos i Hellas, med koordinatorer og team av frivillige hjelpearbeidere med variert bakgrunn. Kort tid etter hadde vi også frivillige på plass på Chios, Kos, Samos, i Makedonia og Tyrkia. Etterhvert, som grensene til resten av Europa stengte i februar 2016 kom vi også på plass med hjelpearbeid på det greske fastlandet i Athen og Nord-Hellas. Vi har, siden september 2015 og frem til oktober 2016, hatt mer enn 2200 hjelpearbeidere i felt med Dråpen i Havet.

Dråpen i Havet – VERDIER

H – Handlekraftige
A – Ansvarsfulle
V – Verdiskapende
E – Empatiske
T – Tydelige

Følg saker fra Capra Consulting

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Capra Consulting på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Capra Consulting