Studentgründere får en million hver

20.6.2016 07:00 | Forskningsrådet

Forskningsrådet har nå plukket ut femten masterstudenter som vil få inntil en million kroner hver for å starte egen bedrift. Pilotordningen StudENT skal gjøre det lettere for studenter med en god idé å bli entreprenører fremfor å velge andre karriereveier.

Maths Mathisen(25), Florian Winder(26) og Vinoth Vinaya(24) står bak appen Hold, som skal få studenter til å legge vekk mobilen.

- Jeg vil gratulere alle studentene som er kommet gjennom nåløyet. Studenter er flinke til å tenke utenfor boksen. Fremtidens arbeidsplasser vil bli skapt av mennesker som tør å ta en sjanse, og som satser på egne evner og ideer, sier næringsminister Monica Mæland.

Imponert over nivået

Dette er første gang Norges forskningsråd har lyst ut midler til masterstudenter med ønske om å starte opp bedrift. Det kom inn 53 søknader innen fristen 18. mai, og nivået på søknadene var svært høyt. Prosjektforslagene ble vurdert av et ekspertpanel, og de 22 beste ble kalt inn til å møte panelet for å presentere ideen sin og svare på spørsmål. Basert på dette valgte panelet ut 15 kandidater som vil få inntil en million kroner hver over det neste året for å realisere ideen sin.

- Nivået på kandidatene var svært høyt. Deltagerne i vårt ekspertpanel har intervjuet svært erfarne forskere og entreprenører tidligere. De ga tilbakemelding om at nivået på de beste masterstudentene og deres forretningsideer var helt på høyde med andre prosjekter i Forskningsrådet, med mer erfarne kandidater, sier Arvid Hallén, administrerende direktør i Norges forskningsråd.

Ny sjanse i oktober

NTNU var sterkt representert i søkerbunken denne gang, med 21 av 53 søknader, og hele 10 av 15 prosjekter som får støtte kommer fra NTNU. StudENT-ordningen er en pilot i 2016 og skal bidra til læring både i Forskningsrådet og universitets- og høyskolesektoren. Neste frist for å søke om støtte blir i oktober, og Forskningsrådet håper på enda flere søknader og at alle universitetene er representert i neste runde.

- NTNU har en sterk tradisjon for samarbeid med næringsliv og kommersialisering av forskningsresultater, så det er ikke overraskende at de er sterkt representert. Samtidig ønsker vi oss en enda større bredde, og håper enda flere universiteter og høyskoler kommer med til neste søknadsfrist i oktober, sier Arvid Hallén.

Stort innovasjonspotensiale i universitets- og høyskolesektoren

StudENT-ordningen kan gi gründere med nylig avlagt mastergrad inntil en million kroner i løpet av et år. Pengene skal brukes til å jobbe fulltid med å realisere en idé etter avlagt mastergradseksamen, og kan brukes til både lønn og utviklingskostnader.

- Vi ønsker at flere studenter bruker kunnskapen de har fått gjennom utdanningen til å bli gründere. Gjennom denne ordningen får universitetene og høgskolene mulighet til å løfte frem de mest lovende ideene, sier Mæland.

Forskningsrådet oppfordrer universitetene og høyskolene til å stille med mentor, lokaler og utstyr for studentgründerne gjennom perioden det gis støtte til.

- Dette mener vi er en styrke for studentene, og samtidig gir det studiestedene et unikt innblikk i oppstartsfasen til en ny bedrift, sier Arvid Hallén.

Dette er prosjektene som får støtte:

FlowStick: Utvikle verdens mest stabile GoPro-stabilisator. (NTNU)

Voico: Kommersialisering og videreutvikling av stille mikrofon. (NTNU)

StormPetrel: En multifunksjonell, ubemannet drone med vertikal takeoff og landing. (NTNU)

Graphiq: En plattform som kobler bedrifter med grafiske designere. (NTNU)

Ace Education: Mikrolæringstjeneste for studenter i høyere utdanning. (NTNU)

Fremstilling av oksygenerte fettsyrer og syntetiske analoger av disse. (UiO)

Dropracks: Utvikle et bevegelig takstativ som senkes horisontalt ned på siden av bilen. (NTNU)

Hold: App som belønner deg for å legge vekk telefonen (BI)

Peersway AS: Bygger en plattform som vil gjøre sosial markedsføring tre ganger mer effektiv. (UiO)

Better player: Ekspertverktøy for utvikling av fotballspillere. (HISF)

reTyre: Bruker glidelås for å skifte til pigger på sykkeldekk på 30 sekunder. (NTNU)

Morpho Solar: Høyeffektiv varmelagring av solenergi. (NTNU)

up!norway: Bruker digitale løsninger for å koble utenlandske reisende med deres drømmereise i Norge. (NHH)

Mode Hydration Tracker: Utvikling av armbånd som varsler om bæreren blir dehydrert. (NTNU)

Daal Noise Control Systems: Aktiv støydemping for demping av skadelig vindstøy i motorsykkelhjelmer. (NTNU)

I forskningsrådet:
Maria Ekornes Myhre
Kommunikasjonsrådgiver
mem@forskningsradet.no

Maria kan også formidle kontakt med noen av studentene for intervju.

Arvid Hallén og Monica Mæland
Teamet bak reTyre, et av prosjektene fra NTNU som får støtte gjennom StudENT-ordningen.