Studenter forsikrer innboet, ikke livet

Mange studenter er i disse dager opptatt av å forsikre PC og innbo, men å bli syk eller ufør ofrer de ikke en tanke.
Heidi Tofterå Slettemoen en kommunikasjonssjef i sparebankeide Frende Forsikring.

Selv om forsikring ikke er et dagligdags diskusjonstema blant studenter, er det denne gruppen som har mest å tape hvis de blir langvarig syke.

- Hovedårsakene til uførhet er psykiske lidelser, muskel- og skjelettplager, samt hjerte- og karsykdommer. Dette er sykdommer som kan ramme oss alle, på alle stadier i livet, sier Heidi Tofterå Slettemoen som er kommunikasjonssjef i sparebankeide Frende Forsikring.

Hvis du blir varig ufør er det faktisk like ille for økonomien som å totalskade bilen, uten forsikring, hvert eneste år resten av livet. Hvordan hadde din økonomiske hverdag blitt hvis det var realiteten?

Økning blant unge på trygd
Tall fra NAV viser at det per 31. mars 2017 var om lag 14 700 mottagere av uføretrygd mellom 18 og 29 år i Norge. Det er en økning på nesten 10 prosent på ett år.

- Det er flere unge som går på uføretrygd nå enn tidligere, og for dem er det viktig å ha uføreforsikring slik at de kan opprettholde sin inntekt og levestandard, sier Slettemoen i Frende.

Blant de unge uføre er det psykiske lidelser som er den klart største posten, med 62 prosent.

Lite penger
Uføreforsikring kan gjerne omtales som inntektsforsikring. Den sikrer at du klarer å betale husleien, billånet og andre kostnader som ikke forsvinner fordi du er blitt ufør. Det kan fort vise seg å bli den lureste investeringen du gjør.

- Med lite eller ingen arbeidserfaring, vil du som er ung få svært beskjedne summer fra folketrygden. Spør deg selv hva slags liv du kan leve for 200.000 i året i fremtidig inntekt, sier Slettemoen.

Hun minner også om at når du er ung og har god helse, koster en slik forsikring lite. I det du er blitt syk er det for sent å kjøpe forsikring.

- Dette er likevel en type forsikring som vi ser blir nedprioritert i et slunkent studentbudsjett, sier hun.

Med lite studiestøtte, høye boligpriser og mye studiemateriell som må skaffes, er det ikke alltid det frister å bruke penger på forsikring.

Bruker forsikringen
Realiteten er at årlig melder 1 av 6 unge mellom 18 og 35 år inn skade på sin reiseforsikring i Frende. 5,5 prosent av kundene i samme aldersgruppe bruker innboforsikringen.

- Statistikken sier litt om sjansen for at noe kan skje, sier Slettemoen.

Tingene du bruker daglig, som PC, nettbrett, kamera og mobiltelefon har ofte høy verdi.

- Det er tøft om du plutselig må erstatte gjenstander av såpass høy verdi når du ikke har fast inntekt, sier hun.

På reise
En god reiseforsikring gjelder reiser i hele verden inntil 75 dager. Du er også dekket på fritiden når du ikke på jobb, skolen eller hjemme.

- I praksis er du dekket av reiseforsikringen i det øyeblikket du forlater adressen du bor på, for å ta bussen, gå på butikken eller en liten tur på byen. Oftest koster ikke en helårsforsikring stort mer enn enkeltforsikringene du kjøper reise for reise, forteller Slettemoen.

Når du flytter
Bor du hjemme er du dekket av foreldrenes forsikringer, både innboforsikring og reiseforsikring. Ulike forsikringsselskap har ulik praksis og forskjellig aldersbegrensning, det er derfor smart å undersøke med det forsikringsselskapet som foreldrene dine bruker.

- Frende har ingen tidsbegrensning på hvor lenge verdigjenstandene er dekket av foreldrenes innboforsikring, når du bor på midlertidig adresse i Norden. Det er først når du endrer den folkeregistrerte adressen din, og virkelig flytter hjemmefra, at du må kjøpe egen innboforsikring, forteller Slettemoen i Frende.