Strømmens dag 23. januar - Det å fryse har blitt et fremmedord

23.1.2017 06:00 | Fjordkraft

Uansett hvor kaldt det er utendørs, holder nordmenn varmen innendørs gjennom vinteren. En fersk undersøkelse viser at tre av fire synes de har akkurat passe innetemperatur.

Isete vinduer har blitt en sjeldenhet i norske hjem

Mandag 23. januar markeres Strømmens dag over hele landet, og i denne forbindelse har strømleverandøren Fjordkraft tatt temperaturen på mer enn 1.500 norske hjem.

Spørsmålet de har stilt befolkningen er hvordan innetemperaturen deres er gjennom vinteren, og responsen har vært nesten unison. Vi har det akkurat passe.

- Faktisk er det flere som klager over at de har det for varmt innendørs, enn det er som fryser. Det store flertallet er imidlertid strålende fornøyd med innetemperaturene sine gjennom vinteren, slår Fjordkrafts kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland fast.

- Det kan virke som om det å fryse nesten har blitt et fremmedord, sier hun.

T-skjorte og ankelsokker

Bildet er likevel ikke helt unisont. Mens det kun er fire prosent av dem over 65 år som mener de har det for kaldt, svarer 14 prosent av dem mellom 18 og 29 det samme.

- Her er det nok flere faktorer som spiller inn, og vi tror at både trekkfulle hybler og en ungdommelig aversjon mot det de eldre gjerne ser på som en fornuftig vinterpåkledning spiller en rolle her. T-skjorte og ankelsokker er ikke nødvendigvis den ideelle påkledningen året gjennom, sier Tjomsland spøkefullt.

- Ut fra undersøkelsen kan virke som om det å fryse nesten har blitt et fremmedord, sier hun

Strømmens dag

Formålet med Strømmens dag er å bevisstgjøre folk på hvor viktig strøm er i hverdagen. Tjomsland tror de fleste av oss i dag tar dette for gitt.

- I en gjennomsnittlig norsk husholdning går hele 60 prosent av det totale strømforbruket til oppvarming, så innetemperaturer og strøm henger tett sammen. Mens det tidligere var vedfyring som holdt oss varme på de kaldeste dagene, er det i dag et mindretall som fyrer med ved for å holde varmen. Nærmere 30 prosent av oss har ikke engang noe ildsted i hjemmet, sier hun.

Kommunikasjonsdirektøren i Fjordkraft mener at strømmen er en av de viktigste bidragsyterne til at de fleste av oss i dag bor komfortabelt.

- Strømmen er blitt en uunnværlig del av livene våre. I tillegg til at oppvarming, lys, matlaging og mer eller mindre alt vi har i hjemmet baserer seg på strøm, går en større og større andel av bilparken vår også på elektrisitet. Så strømmen fortjener definitivt sin egen dag, sier hun.