Thon Eiendom

Strømmen Storsenter er "Årets Kjøpesenter"

Under Kjøpesenterkonferansen i Bergen torsdag kveld ble den prestisjefylte prisen "Årets Kjøpesenter" tildelt Stømmen Storsenter. Senteret har hatt en imponerenede organisk vekst i et ellers flatt marked. En dyktig ledelse som tørr å satse, et godt samarbeid med leietakerne og fantastiske resultater er de faktorer juryen har lagt til grunn for utnevnelsen. Senteret med sine 200 butikker er i dag Norges største kjøpesenter, målt i antall butikker.

Senteret er vurdert på områdene intern og ekstern markedsføring, organisering og drift, arkitektur, senterutvikling og miljø. Kriteriet er at senteret på ett eller flere av disse områdene skal ha gjort noe som er enestående og nyskapende de siste 12 måneder, eller noe som er gjort på en mer fremragende måte enn andre.

Juryens begrunnelse for nominasjonen:

Strømmen Storsenter, Strømmen

Strømmen Storsenter er bygd opp i bygningsmassen til en tidligere industribedrift, samt en ny moderne senterdel, med et fremtidsrettet uttrykk. Senteret med sine 200 butikker er i dag Norges største kjøpesenter, målt i antall butikker (200). Senteret har hatt en imponerenede organisk vekst i et ellers flatt marked.

Mot sine leietagere har Strømmen Storsenter arbeidet systematisk med å få ned felleskostnadene til et svært lavt nivå for et så stort senter.

Senteret har en visjon om å inspirere, og eier har tilrettelagt godt for at flere lokale aktører skulle få muligheten til å lykkes, konsepter som ikke har vært i markedet tidligere. Senteret har også lykkes i banebrytende arrangementer i samarbeid med lokalmiljøet blant annet et årlig ”forskningsdagssamarbeid” med Kunskapsbyen Lillestrøm, første gang i 2014.

Strømmen Storsenter jobber strategisk for å hente nye kundegrupper til senteret. De har gjort en reposisjonering av markedsinnsatsen etter nøye markedsanalyser, og de er tro mot visjonen sin ”relevant og inspirerende” i alle sine markedsføringsaktiviteter. Det har gitt resultater. I år (1. halvår 2015) har også Strømmen Storsenter vært det senteret med størst besøks- og omsetningsutvikling i Norge (organisk vekst).

I medievalg og kampanjer viser Strømmen Storsenter kreativitet og synlighet i en rekke kanaler. Senteret har også oppnådd 28.000 medlemmer i sin kundeklubb, svært god synlighet og engasjement i sosiale medier, de har lykkes godt med personal shopper, solgt gavekort for 30 millioner og de ble i 2014 kåret til ”Best Place to Shop” i Oslo regionen.

Juryen gir også honnør til driftshåndteringen på senteret som med utbredt bruk av moderne verktøy for driftsoptimalisering og kan vise til reduserte kostnader i energiforbruk. Strømmen Storsenter har et svært moderne vareleveransesystem skodd for fremtidig behov for nattlevering.

Strømmen Storsenter skal også ha honnør for en meget dyktig ledelse som tør å satse, som samarbeider godt med leitagerne sine, og som sist, men ikke minst – leverer fantastiske resultater.

– At Strømmen Storsenter vant prisen Årets Kjøpesenter, er en tydelig bekreftelse på at arbeidet som blir gjort på Strømmen Storsenter blir sett og verdsatt, også av kjøpesenterbransjen. Vi har tatt imot prisen på vegne av både Olav Thon Gruppen og alle de 2000 som hver dag jobber for å gjøre Strømmen Storsenter til en spennende, inspirerende og variert handelsplass. Denne prisen gir oss motivasjon til ytterligere forbedring av merkevaren Strømmen Storsenter - noe vi skal jobbe mye med framover, sier senterdirektør Per Kristian Trøen.

To av Olav Thon Gruppens kjøpesenter var nominert til prisen "Årets Kjøpesenter" 2015; Strømmen Storsenter og Sartor Storsenter. Den siste nominerte var Tista senter fra Scala Retail Property. Strømmen Storsenter var også nominert i 2014, men da var det Olav Thon Gruppens senter Vestkanten Storsenter som vant. Det er foreningen Nordic Council of Shopping Centers som deler ut prisen.

Amfi Alta ble kåret til "Årets Driftsteam" under Kjøpesenterkonferansen.

Kontaktperson Strømmen Storsenter:
Per Kristian Trøen
Senterdirektør
Mob: 970 44 236
pk.troen@strommenstorsenter.no

Gry Ingunn Flataker
Eiendomssjef
Mob: 982 87 376
gry.ingunn.flataker@olavthon.no

Kjøpesenter i Olav Thon Gruppen som har vunnet prisen Årets Kjøpesenter:
Sandvika Storsenter (1994)
Ski Storsenter (1997)
Strømmen Storsenter (1999)
Amfi Narvik (2003)
Sartor Senter (2005)
Sandvika Storsenter (2010)
AMFI Alta (2011)
Storo Storsenter (2012)
Vestkanten Storsenter (2014)

Fakta om Nordic Council of Shopping Centers
Nordic Council of Shopping Centers Norge er den eneste foreningen i Norge for kjøpesenterbransjen. Formålet for foreningen er å lage møteplasser hvor det skapes faglige og menneskelige relasjoner, enten du er senterleder, sentereier, leietaker/detaljist eller tjenestetilbyder. Foreningen arrangerer nasjonale og nordiske fagseminarer, studieturer og den årlige Kjøpesenterkonferansen. NCSC tilbyr også en universitetsutdannelse i Center Management. Foreningen står bak utdelingen av Kjøpesenterprisene: Årets Kjøpesenter, Årets Butikkjede, Årets Driftsteam og Den Gylne Idé.

Kontaktperson NCSC: Hilde Maren Schjager, markedssjef i NCSC Norge
Telefon 930 28 915 eller e-post: hildemaren@ncscnorge.no

Om Thon Eiendom

Thon Eiendom
Stenersgata 2A

+47 23 08 00 00http://www.thoneiendom.no

Thon Eiendom er eiendomsdivisjonen i Olav Thon Gruppen, som eies av Olav Thon Stiftelsen. Divisjonen består av bolig, kjøpesenter og næringseiendom. Olav Thon Gruppen eier ca. 500 eiendommer i Norge og utlandet, og eier/forvalter 94 kjøpesentre i Norge og Sverige.

Følg pressemeldinger fra Thon Eiendom

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Thon Eiendom på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Thon Eiendom