Strømbruddene på Agder

Værforholdene gjør at det fortsatt kan oppstå nye strømbrudd på grunn av snøtunge trær som faller over linjenettet.

Agder Energi Nett har hatt montører ute på alle kjente feil i strømnettet i natt. Onsdag morgen var det 62 kunder uten strøm.

Ifølge værmeldingen vil det bli økende vind på Sørlandet utover dagen. Det meldes om kuling på kysten og frisk bris innover landet. I tillegg fører mildværet til at trær som er tynget ned av snø kan skape nye problemer. Når snøen smelter vil disse trærne rette seg opp igjen, og dersom de kommer i kontakt med linjenettet kan det føre til nye strømbrudd. Det er derfor risiko for nye strømbrudd.

Etter planen skal linjenettet befares ved hjelp av helikopter onsdag, men det er avhengig av værforholdene. Montørene benytter også droner for raskere å finne ut hvor det er trær som forårsaker strømbrudd.

I forbindelse med feilrettingsarbeidet kan det være nødvendig å stenge strømmen på linjenettet enkelte steder, slik at arbeidene kan gjennomføres. Det blir sendt SMS til de kundene som må kobles ut før strømmen stenges. Kundene kan også oppleve blink i lysene i forbindelse med feilrettingsarbeidene.

Det er viktig å holde god avstand dersom en oppdager strømlinjer som har falt på bakken, lavthengende linjer og trær som har falt ned på linjene – berøring kan medføre livsfare. Meld fra om slike situasjoner til kundesenteret på telefon 38 60 72 72.

Se vårt strømkart her.