Strømbrudd på grunn av uværet

Ved 14-tiden var det 14.200 kunder uten strøm flere steder på Agder. Agder Energi Nett har fullt fokus på feilrettingsarbeidet og har over 100 montører og linjeryddere ute.

Feilretting, Øvrebø. Foto: Agder Energi Nett

Strømbruddene har oppstått på grunn av mye tung, våt snø som gjør at trær legger seg på linjenettet. Målingerved målestasjoner viser 50-70 cm snø i de berørte områdene. Det er krevende for montørene å ta seg frem i terrenget og det tar tid fordi det er flere feil på samme linje.

For å lokalisere feil og få best mulig oversikt over skadeomfanget har Agder Energi Nett fire helikopter i luften som melder fortløpende inn feil.

Strømkundene må fortsatt være forberedt på at det kan ta tid før strømmen er tilbake.

Det er viktig å holde god avstand dersom en oppdager strømlinjer som har falt på bakken, lavthengende linjer og trær som har falt ned på linjene – berøring kan medføre livsfare. Meld fra om slike situasjoner til kundesenteret på telefon 38 60 72 72.

Se vårt strømkart her og les på aenett.no.