Strømbrudd på grunn av snø

Agder Energi Nett har hatt montører og linjeryddere ute på alle kjente feil i dag. Det har vært krevende forhold ute i terrenget.

Kraftig vind, tett snø og mørket, gjør forholdene så utfordrende at arbeidet med reparasjoner vil avsluttes i løpet av kvelden, mens feilsøkingsarbeidet og koblinger i nettet vil fortsette i kveld og utover natten.

Montørene og linjerydderne som har vært ute i dag har rapportert om at det er vanskelig å ta seg frem, både ute i terrenget og på veiene. Det er kommet mye snø på kort tid, hvor snø- og islast på strømlinjene fører til strømbrudd fordi linjene ryker som følge av vekten. I tillegg er det en utfordring at snøtunge trær utenfor ryddebeltet bøyer seg, eller brekker, over strømlinjene.

Kundene må derfor være forberedt på at det kan ta tid før strømforsyningen blir gjenopprettet. Flere feil kan også oppstå som følge av været.