Streiken i Kreftforeningen over: NSF vant fram i viktig kamp

Streiken i Kreftforeningen er over. Det er klart etter at Norsk Sykepleierforbund og NHO/Abelia i dag ble enige om en ny tariffavtale.

Eli Gunhild By.

Det har vært en lang og nødvendig streik for å få på plass en avtale, og vi er glade for at vi nådde gjennom til slutt, sier forbundsleder Eli Gunhild By i NSF.
– Det var viktig for oss at sykepleierne i Kreftforeningen skulle få beholde sine lønns- og arbeidsvilkår etter overgangen til NHO. Dette har vi fått til. Vi har sikret våre medlemmer streikerett på avtalen og minstelønnssatser som følger bransjenivået for sykepleiere. Resultatet sender et tydelig signal til arbeidsgivere som vurderer å svekke de ansattes vilkår.
By roser de streikende sykepleierne som har holdt ut i forbundets lengste streik.
– De har kjempet en kamp både for sine egne rettigheter og på vegne av alle sykepleiere. En samstemt fagbevegelse har gitt oss massiv støtte. Det viser hvor viktig denne kampen har vært. Vi takker alle som har støttet oss – det har betydd mye, sier Eli Gunhild By.
– Vi har kommet til enighet om et resultat og nå ser vi framover. Våre medlemmer i Kreftforeningen går nå tilbake til sine oppgaver. Pasienter, pårørende og etterlatte skal igjen få tilgang på sykepleiernes kompetanse. Dette er dedikerte sykepleiere som nå ser fram til å jobbe videre for kreftsaken, sier Eli Gunhild By.

Kontaktperson for mediene: Tore Bollingmo, telefon 92 84 01 77

Eli Gunhild By.

Eldre i Oslo blir prioritert i kommunens budsjettforslag27.9.2017 14:58Pressemelding

I forslag til neste års budsjett i Oslo foreslås det en økning i antall årsverk i hjemmetjenesten og i sykehjemmene. - Jeg forventer at dette vil føre til økt antall sykepleierstillinger både i sykehjemmene og i hjemmetjenestene, sier Line Orlund, fylkesleder i Norsk sykepleierforbund i Oslo (NSF Oslo). Orlund sier videre at endelig får tjenestene til de eldre et kompetanseløft som forbundet har etterlyst i flere år.