Streikefare i luftfarten – her er de berørte flyplassene

Luftfarten kan bli rammet av streik fra neste fredag. Stridens kjerne står om retten til å forhandle pensjon.

Lise Olsen, nestleder i LO Stat og forhandlingsleder

LO Stat har i dag varslet at 196 medlemmer i Norsk Tjenestemannslag (NTL) kan bli tatt ut i streik fra 29. juni klokka 10.00 i Avinor og Avinor Flysikring.

- Saken om pensjoner i Avinor kunne vært løst for flere år siden. Løsningen er enkel. Vi forhandler gjerne ny pensjonsordning, men da må Avinor legge bort kravet om å diktere oss. Samme hva Spekter og ledelsen i Avinor sier, handler denne meklingen om å forsvare retten til å forhandle pensjon, sier Lise Olsen, nestleder i LO Stat og forhandlingsleder.

Forhandlingsrett siden 2003.

LOs medlemmer har hatt forhandlingsrett på pensjon siden Avinor ble opprettet i 2003. For to år siden gikk lønnsoppgjøret i Avinor til mekling på nøyaktig det samme. Da sa Avinor opp dagens pensjonsavtale uten å gå i forhandlinger.

- I meklingen for to år siden ble vi enige om å forhandle fram en ny pensjonsordning, men Avinor står fortsatt på at vi skal gi fra oss forhandlingsretten. Siden ledelsen ikke aksepterer at vi skal ha ei hånd på rattet i forhandlinger, er mekling og en eventuell streik eneste mulighet vi har for å sikre ansattes avtalte rettigheter, sier Fredrik Oftebro, nestleder i NTL.

Meklingsfrist 28. juni ved midnatt.

Meklingen starter 28. juni klokka 10. Mekler er Mats Wilhelm Ruland. Fristen for å komme til enighet er ved midnatt. LO Stat mekler på vegne av NTL og Spekter mekler på vegne av Avinor og Avinor flysikring. 3.200 ansatte jobber i Avinor og Avinor Flysikring.

Her blir luftfarten berørt i første streikeuttak: (antallet i parantes)

• Alta lufthavn (19)
  • Honningsvåg lufthavn (10)
  • Rørvik lufthavn (9)