Streikefare blant vektere og sikkerhetskontrollører

8.6.2016 15:56 | Parat

Parat og NHO Service møter hos Riksmekleren torsdag 9. juni etter at man tidligere ikke har klart å bli enige om ny revidert tariffavtale. Parats forhandlingsleder, Lars Petter Larsen, sier uenigheten skyldes at arbeidsgiver ikke vil gi ansatte uttelling for ansvar, kompetanse og risiko.

Vektere har forskjellig tjeneste, oppgaver og risiko i jobben, og Parat krever at ansvar, kompetanse og særlig risikofylt tjeneste skal ha betydning for lønna.
– Mange kjenner til tjenesten og utfordringene vekterne ved Oslo sentralbanestasjonen møter i løpet av sin arbeidsdag gjennom Tv-programmet «Oslo S». Vektere som utfører slik tjeneste får i dag 300 kroner i månedlig tillegg. Til sammenligning får vektere som sitter i en resepsjon 450 kroner i tillegg hver måned. En vekter som utfører ordenstjeneste om bord på Color Line mistet synet da en beruset passasjer stakk ham i øyet med en knust flaske for noen uker siden. Disse vekterne får ingen tillegg for den tjenesten de utfører – kun grunnlønn. Til sammenligning får vektere som sitter i en bomstasjon 150 kroner pr. måned i tillegg, sier Parats forhandlingsleder.

Larsen sier det er umulig å forstå hvorfor NHO Service og arbeidsgiverne ikke vil anerkjenne at det er ulike arbeidsoppgaver innen vekteryrket og at noen har mer risikofylt tjeneste enn andre.
– Våre beskjedne krav koster Nokas og Securitas det samme som å øke lønna til alle vekterne med 10 øre per time, sier han.

Han sier Parat har varslet streik fra fredag morgen 10. juni dersom ikke NHO-service og arbeidsgiverne vil føre reelle forhandlinger og imøtekomme deres beskjedne krav.
– 560 vektere og sikkerhetskontrollører i Nokas og Securitas kan gå ut i streik ved arbeidstidens begynnelse fredag. En streik vil ramme store deler av flytrafikken, i tillegg til adgangskontroll og resepsjonstjenester i departementene. Utover dette vil museer måtte stenge og gassanlegget Ormen Lange vil starte en kontrollert nedstenging, sier Larsen som understreker at helse- og sikkerhetsberedskap er opprettholdt i streikeuttaket.