Parat

Streik i SAR-tjenestene offshore fra onsdag

Meklingen mellom Parat og Bristow Norway førte i natt ikke frem og det er streik fra onsdag morgen.

– Vi krever ikke mer enn hva andre redningsmenn har i andre norske helikopterselskaper. Nå tar vi kun ut én redningsmann i første omgang, men vil trappe opp etter hvert. Vi forbereder oss på en langvarig streik, sier Parats forhandler, Lars Petter Larsen.

Han sier Bristow Norway har ansvaret for flere SAR-operasjoner (search and rescue) på norsk sokkel.

– Redningsmennene er besetningsmedlemmer på redningshelikopter og har ansvaret for det redningstekniske arbeidet. I en akuttsituasjon er det disse som evakuerer pasienter ved heisoperasjoner fra båter, eller fra sjøen, under krevende forhold. I tillegg assisteres sykepleiere og annet helsepersonell, sier Larsen.

Han sier en streik blant redningsmennene vil kunne få betydning for den ordinære helikoptertrafikken med passasjerer inn og ut av norsk sokkel grunnet manglende redningsmenn til å utføre heisoperasjoner ved en ulykke. Ordinær medisinsk evakuering fra offshore installasjonene opprettholdes.

Parats forhandlingsleder, Lars Petter Larsen.
E-post: lars-petter.larsen@parat.com

Om Parat

Parat
Lakkegata 23

482 10 100http://www.parat.com

Følg pressemeldinger fra Parat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Parat