Streik i Krokusen barnehage – vi krever tariffavtale!

Fagforbundets medlemmer i Krokusen barnehage i Sandefjord er i streik fra og med 28 august. Medlemmene streiker for å få tariffavtale.

Fagforbundet har lenge krevd tariffavtale i barnehagen, men eier har ikke villet inngå dette. Etter en lang prosess som endte i tvungen mekling 22. august, så vi ingen annen mulighet enn å gå til streik.

På vegne av medlemmene krever Fagforbundet en tariffavtale på nivå med andre private barnehager. Dette sikrer de ansatte en verdig minimumslønn med en sikret ansiennitetsstige, en god pensjon og et ryddig arbeidsforhold.

– Vi har møtt en steil arbeidsgiver. Mens eieren har akseptert at de ansatte i en annen barnehage hun eier skal få tariffavtale med virkning fra i morgen, så sier de nei til å inngå en tilsvarende avtale for sine ansatte i Krokusen i Sandefjord. Det er en uakseptabel og uforståelig forskjellbehandling, sier Anne Green Nilsen i Fagforbundets arbeidsutvalg.

Private barnehager får de samme tilskuddene som andre private og offentlige barnehager, og det er derfor ingen grunn til at man skal ha lavere lønn- eller pensjonsnivåer enn andre barnehager. En tariffavtale gir deg rettigheter i forhold til lønns- og arbeidsvilkår, og er en grunnleggende forutsetning for trepartssamarbeidet som det er bred samfunnsmessig støtte for.

Rådgiver Petter Brynhildsen på Fagforbundets kompetansesenter i Skien: 913 57 550

Fagforbundet er LOs største forbund, med omlag 365 000 medlemmer. Vår hovedoppgave er å sikre medlemmene gode og trygge lønns- og arbeidsvilkår. Som landets største arbeidstakerorganisasjon har vi også tyngde og politisk gjennomslagskraft til å styrke og videreutvikle velferdsstaten