Strategisk steg mot demontering ved Dundee havn

Forth Ports Limited og AF Offshore Decom UK har undertegnet en intensjonsavtale om å etablere et nytt fellesforetak, AF Dundee. Foretaket skal danne grunnlaget for byggingen av et demonteringssenter for olje og gass i britisk sektor av Nordsjøen, plassert ved Dundee havn.
Dundee havn. Foto: Peter Devlin

AF Offshore Decom UK er et datterselskap i AF Gruppen og en av Nordsjøens ledende leverandører innen demontering. AF Gruppen eier og driver AF Miljøbase Vats i Norge, Nordsjøens mest moderne mottaksanlegg for offshoreinstallasjoner.

Dundee havn ligger sentralt til for å håndtere en betydelig del av Nordsjøens demonteringsarbeid med sin nærhet til en rekke britiske olje- og gassanlegg i Nordsjøen, samt jernbane- og veiforbindelser, havneanlegg, lokale leverandører og byens kvalifiserte arbeidskraft.

Dundee havn eies av Forth Ports, og det installeres for tiden en kaiforlengelse til en verdi av £10 millioner på Storbritannias mest robuste kaiområde for slike store belastninger som demonteringsarbeider medfører.

AF Offshore Decom har bred erfaring etter over 15 år med Nordsjøens mest krevende demonteringsprosjekter, som Ekofisk 2/4T, Statoil H7/B11, CNRs Murchison og en rekke andre.

Avtalen vil ikke medføre stedlige investeringer i faste installasjoner for AF Gruppen.

Charles Hammond er adm.dir. i Forth Ports, og sier:

- Dette er gode nyheter for byen, for den lokale økonomien og for havnen. Visjonen vår er å etablere Dundee som et viktig demonteringssenter for Nordsjøen og sikre at kundene får tilgang til en effektiv og lønnsom demonteringsløsning. Ved å inngå et samarbeid med en såpass etablert og respektert organisasjon som AF Offshore UK, vil vi helt sikkert nå denne visjonen.

Bengt Hildisch er adm.dir. i AF Offshore Decom, og sier:

- AF Offshore Decom er svært fornøyde med å ha funnet en samarbeidspartner med samme visjon og mål som oss, nemlig å utvikle og drive et trygt og lønnsomt demonteringsanlegg i Storbritannia. Vi har vært på utkikk etter den rette muligheten som gjør oss i stand til å utvikle og utvide kapasiteten til Storbritannia og skape en bærekraftig løsning i tillegg til AF Miljøbase Vats.

For ytterligere informasjon:

Konserndirektør Offshore AF Gruppen: Amund Tøftum, tlf. 920 26 712
Direktør AF Offshore Decom: Bengt Hildisch, tlf. 900 84 944

Dundee havn. Foto: Peter Devlin

AF Gruppen er et entreprenør- og industrikonsern. Konsernet omsatte for 12 mrd kroner i 2016 og har i dag ca 3600 medarbeidere. AF Gruppen  er notert på Oslo Børs (AFG).