Strandrydderapporten 2017: Sammen rydder vi Norge

I 2017 har nærmere 49 000 frivillige gjennomført over 2 800 ryddeaksjoner og ryddet nesten 1 400 tonn marint avfall fra over 2 200 kilometer.
Foto: Bo Eide

I 2017 har Norges frivillige ryddere nok en gang slått alle tidligere rekorder for antall deltakere, antall ryddeaksjoner, mengde innsamlet marint avfall og antall kilometer ryddet, forteller prosjektleder Malin Jacob som utarbeider strandrydderapporten.

2017 har sett en eventyrlig økning i antall frivillige som engasjerer seg i opprydding av marint avfall, og hele 48 702 frivillige er registrert i Ryddeportalen. Dette er en økning på 163 prosent sammenliknet med 2016. På landsbasis er det gjennomført 2 845 ryddeaksjoner, og dette er en økning på 108 prosent sammenliknet med 2016.

Gåsenebbhvalen som strandet på Sotra med magen full av plast, er utvilsomt hovedårsaken til denne formidable økningen, men Miljødirektoratets tilskuddsordning har også bidratt til denne svært positive utviklingen, sier daglig leder for Hold Norge Rent Lise Keilty Gulbransen.

Det ryddes i alle fylker både langs kysten og i innlandet langs vassdrag og innsjøer, og i år det er Hordaland som kan vise til flest ryddeaksjoner og står dermed øverst på fylkeslisten for første gang. Nordland som har toppet denne listen flere år på rad, ligger i år på andreplass mens Møre og Romsdal har inntatt tredjeplassen.

Totalt har Norges frivillige ryddere fjernet 1 374 tonn marint avfall i løpet av 2017. Dette er en økning på 264 prosent sammenliknet med 2016.

Uidentifiserbar plast topper funnlistene. For øvrig kommer tau, isopor, drikkeflasker og drikkebokser høyt opp på funnlisten langs kysten. Isopor og drikkevareemballasje kommer også høyt opp på funnlisten langs vassdrag og innsjøer, men her kommer sneiper på topp. Under vann ligger drikkevareemballasje øverst på funnlisten.

– Forsøpling er dessverre også et problem i innlandet langs våre vassdrag og innsjøer, og i årene som kommer må vi trappe opp ryddingen i disse områdene, sier Gulbransen.

Ta kontakt med Hold Norge Rent på post@holdnorgerent.no for mer informasjon, flere bilder eller intervjuavtaler.